Ciąża i dziecko 29 czerwca 2023

Podrażnienia u niemowląt – skąd się biorą i jak im zapobiegać?

W pierwszym roku życia dziecka bardzo ważna jest odpowiednia pielęgnacja o wyjątkowo delikatną i podatną na podrażnienia skórę. Jest to tym bardziej istotne ponieważ wiele niemowląt ma wrażliwą skórę, która z czasem może zmienić się w alergiczną. Jaka jest specyfika skóry małego dziecka? Czym się ona różni od osoby dorosłej? Jak unikać podrażnień?

Budowa skóry niemowląt

Skóra niemowląt i małych dzieci do trzeciego roku życia nie jest jeszcze w pełni rozwinięta. Może być nawet kilkukrotnie cieńsza niż u dorosłej osoby, a w stosunku do objętości i masy ciała jej powierzchnia jest trzy razy większa. Oznacza to, że jest delikatna, wrażliwa i cienka, a także bardziej podatna na przenikanie drobnoustrojów, co może skutkować zakażeniami bakteryjno-grzybiczymi. Z tego samego powodu oraz przez nieaktywność gruczołów łojowych szybciej traci wodę i łatwo się wysusza.

To jednak nie wszystkie trudności, z jakimi musi mierzyć się organizm niemowlaka w związku z jeszcze niedojrzałą budową skóry. Gruczoły potowe nie są jeszcze w pełni rozwinięte dlatego maluch łatwo przegrzewa się lub wychładza.  Jest on także dużo bardziej narażony na promieniowanie UV, bo malutki organizm produkuje niewielkie ilości melatoniny. Co gorsze, duża część powierzchni ciała ma niemal nieustanny kontakt z pieluchą. W wilgotnym i ciepłym środowisku łatwo namnażają się bakterie, zmienia się pH skóry i jest ona podatna na zaczerwienienie, uszkodzenie i podrażnienie. Wysypka, odparzenia, stany zapalne, a nawet zmiany skórne – tego powinniśmy unikać za wszelką cenę. 

Jak pielęgnować wrażliwą skórę?

Przybywa dzieci ze skórą o podwyższonej wrażliwości oraz ze skłonnością do atopii. Zwykłe dolegliwości skórne zazwyczaj mijają po krótkim czasie, ale ich częste występowanie może doprowadzić do osłabienia bariery ochronnej  i przenikania alergenów. Podrażnienie różni się od alergii przede wszystkim tym, że zwykle pojawia się od razu po kontakcie z drażniącym czynnikiem, podczas gdy w tym drugim przypadku do reakcji dochodzi znacznie później – nawet po kilkudziesięciu godzinach. Na co zwrócić uwagę w pielęgnacji, szczególnie skóry o podwyższonej wrażliwości?

Przede wszystkim warto poszukać naturalnych, organicznych kosmetyków dla niemowląt o wrażliwej skórze o jakości potwierdzonej certyfikatami. Zamiast silikonów, parabenów i substancji ropopochodnych powinny one zawierać prebiotyki, które są pozyskiwane w całości z roślin. Przynoszą ulgę swędzącej lub piekącej skórze, mają także długofalowe efekty dla jej nawilżania oraz odbudowywania flory bakteryjnej. Warto też stosować emolienty, które pomagają utrzymać najważniejszą właściwość zdrowej skóry, jaką jest ciągłość naskórka, zapobiegając w ten sposób utracie wody i wnikaniu zanieczyszczeń. Wszystkich, nawet najbardziej neutralnych kosmetyków należy jednak używać z umiarem. 

Podrażnienia u niemowląt – winna brudna pielucha 

Wrażliwa skóra niemowlaków ulega podrażnieniu wskutek dłuższej styczności z zabrudzoną pieluchą. Może to doprowadzić do bolesnych odparzeń i pieluszkowego zapalenia skóry, a nawet uciążliwych w leczeniu nadkażeń bakteryjnych lub grzybiczych. Warto przede wszystkim pamiętać o utrzymywaniu ciała dziecka w stanie suchym i czystym. Należy je regularnie i często przewijać zarówno w ciągu dnia, jak i w nocy.

„Wystarczy odrobina uwięzionej wilgoci, aby podrażnić skórę i spowodować wysypkę. Dlatego nawet lekko mokre pieluszki powinny być zmieniane od razu.” – tłumaczy Anna Kubielska, współzałożycielka polskiej marki Bambiboo produkującej pieluchy o zminimalizowanym negatywnym wpływie na środowisko. 

Właściwy rozmiar pieluszki także ma znaczenie. Zbyt mały może zatrzymywać wilgoć i sprzyjać rozwojowi infekcji, a zbyt duży ocierać skórę uszkadzając ją mechanicznie. W trakcie przewijania przydają się chusteczki do delikatnego przecierania skóry lub nieduża ilość wody do jej przemywania. Warto zapewnić dziecku czas bez pieluchy na matach, ręcznikach lub podkładach. Wszystkie powyższe zalecenia dotyczą w szczególności skóry o podwyższonej wrażliwości, która przy braku odpowiedniej pielęgnacji może zmienić się w atopową, podatną na alergie. 

Przy takiej skórze świetnie sprawdzają się pieluszki Bambiboo wyprodukowane są z wysokiej jakości 100% wiskozy bambusowej. Pieluszki otulone ”oddychającym” bambusem, który znajduje się zarówno bezpośrednio przy skórze dziecka, jak i po stronie zewnętrznej pieluszki, zapewniają jak najmniej kontaktu wrażliwej skóry z wilgocią. Ich wysoką jakość i bezpieczeństwo  dla delikatnej skóry potwierdzają certyfikaty niezależnych instytucji badawczych, takie jak Instytut Dermatest czy OEKO-TEX.

Skóra niemowlęcia rozwija się stopniowo i wymaga odpowiedniej ochrony. Dlatego też bardzo ważna jest znajomość jej specyfiki, uważność i odpowiednia pielęgnacja już od pierwszych dni życia. Zastosowanie nie tylko właściwych, naturalnych preparatów, ale i szczególna dbałość o higienę zdecydowanie zmniejszają ryzyko powracających podrażnień i związanych z nimi możliwych powikłań. 

 

Źródło wpisu: informacja prasowa

 

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
W szkole 28 czerwca 2023

Be Internet Awesome for All – Kompetencje cyfrowego obywatelstwa dla każdego dziecka. Poradnik Asów Internetu Fundacji Szkoła z Klasą

Fundacja Szkoła z Klasą prezentuje poradnik Asów Internetu dotyczący tego, jak wspierać dzieci i młodzież narażone na wykluczenie w rozwijaniu kompetencji cyfrowego obywatelstwa. 

Masowe programy kształtowania kompetencji cyfrowych i medialnych najczęściej nie są dopasowane do indywidualnych potrzeb edukacyjnych każdego dziecka. Inaczej uczą się dzieci w spektrum autyzmu, inne potrzeby mają dzieci niedowidzące lub niewidome czy dzieci z niepełnosprawnościami intelektualnymi, czy trudnościami behawioralnymi. Szczególną uwagę powinno się zwrócić też na dzieci z doświadczeniem migracji i uchodźstwa, nieznające języka, kultury, pozbawionych bliskich relacji z grupą rówieśniczą.

Tymczasem szacuje się, że spektrum autyzmu występuje u około 1% populacji, a liczba diagnoz z roku na rok wzrasta. Niepełnosprawność wzroku może mieć średnio 1 dziecko w 25-osobowej klasie. Około 3-9% procent populacji mierzy się z trudnościami emocjonalnymi i behawioralnymi – w grupie tej nie brakuje uczennic i uczniów, przejawiających zachowania problematyczne w środowisku szkolnym.

Jak dopasować program nauczania tak, by brał pod uwagę te różnorodne potrzeby? Odpowiedzią na te wyzwania jest poradnik Asów Internetu: Be Internet Awesome for All – Kompetencje cyfrowego obywatelstwa dla każdego dziecka, stworzony przez międzynarodowe grono eksperckie dla Fundacji Szkoła z Klasą. Autorem koncepcji jest prof. Jacek Pyżalski. Poradnik będzie sukcesywnie uzupełniany o kolejne rozdziały opisujące specyfikę pracy z wybranymi grupami. 

Program Asy Internetu, w ramach którego powstał BIA 4 ALL, pokazuje uczniom i uczennicom jak być uważnym, odważnym, życzliwym, rozsądnym i silnym w sieci. Pomaga wzmacniać relacje rówieśnicze online i offline, uczy krytycznego myślenia, buduje poczucie własnej wartości, sprawczość i uważność na innych. Jak wynika z badań wzmacnianie pozytywnych postaw i praca na wartościach przynosi dużo więcej korzyści niż straszenie zagrożeniami. Fundacja Szkoła z Klasą prowadzi program od 2018 roku, a od 2 lat koordynuje działania w ramach programu w Europie Środkowo-Wschodniej, obecnie w 8 krajach: Czechach, Chorwacji, Grecji, Węgrzech, Litwie, Polsce, Rumunii i Słowacji. W tym czasie w programie wzięło udział ponad 500 tysięcy nauczycielek i nauczycieli oraz uczennic i uczniów.

Eksperci szczegółowo przeanalizowali szanse i zagrożenia płynące z użytkowania sieci przez dzieci i młodzież z różnych grup o indywidualnych potrzebach edukacyjnych. Opisują oni  zróżnicowane wzorce korzystania z Internetu i zachowania w środowisku online każdej z tych grup. Wskazują różne szanse rozwojowe i zagrożenia w kontekście aktywności w internecie i przedstawiają konkretne rekomendacje, z których mogą skorzystać szkoły i organizacje pozarządowe, które na co dzień pracują nad rozwijaniem kompetencji cyfrowych dzieci o indywidualnych potrzebach edukacyjnych. W poradniku znajdują się też konkretne porady i wskazówki dotyczące codziennej pracy od praktyków i praktyczek. Cenny wkład w postaci uwag i sugestii wniosły również osoby recenzujące teksty.

Publikacja została stworzona przez Fundację Szkoła z Klasą w ramach programu Asy Internetu realizowanego przy wsparciu Google.org i jest dostępna na licencji CC BY-SA 4.0
Szczegółowe informacje dostępne są na: http://bia4all.eu/  

 

Autorzy i autorki rozdziałów

Jacek Pyżalski
Pedagog specjalny, profesor Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (Wydział Studiów Edukacyjnych). Uczestnik i koordynator ok. 60 krajowych i międzynarodowych projektów badawczych, w tym wielu dotyczących roli technologii informacyjno-komunikacyjnych w życiu młodych ludzi. Autor licznych publikacji oraz  koordynator polskiej części badań EU Kids Online i ySkills.

Anna Stokowska
Team leaderka i managerka z wieloletnim doświadczeniem pracy w edukacyjnych organizacjach pozarządowych. Absolwentka MISH UW, a także Centre for Social Studies i Szkoły Nauk Społecznych PAN. Stypendystka Central European University w Budapeszcie. Koordynowała projekty edukacyjne w Centrum Edukacji Obywatelskiej i Centrum Cyfrowym, była ekspertką przy badaniach społecznych realizowanych przez Instytut Spraw Publicznych.

Marianthi Papadimitriou
Psycholożka dziecięca i nauczycielka pracująca z dziećmi z indywidualnymi potrzebami edukacyjnymi, specjalizująca się we wspieraniu dzieci i młodzieży z potrzebami medycznymi i psychicznymi. Posiada zróżnicowane i bogate doświadczenie zawodowe, które obejmuje ponad 25 lat pracy w sektorze edukacyjnym, w tym w szkołach ogólnodostępnych, szkołach specjalnych, szpitalach i placówkach dla dzieci zarówno w Grecji, jak i w Wielkiej Brytanii. Marianthi jest członkinią komitetu H.O.P.E. i prelegentką zapraszaną na wiele krajowych i międzynarodowych konferencji.

Natalia Walter
dr hab., profesor UAM, absolwentka pedagogiki medialnej, pedagogiki leczniczej oraz zintegrowanej edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Kierownik Zakładu Edukacji Medialnej na Wydziale Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, specjalistka ds. edukacji informatycznej i medialnej, wsparcia społecznego (głównie online), technologii wspomagających oraz e-learningu. Przez kilkanaście lat pracowała z dziećmi i młodzieżą jako nauczyciel informatyki, a obecnie prowadzi warsztaty dla uczniów, nauczycieli i rodziców z zakresu edukacji medialnej. Współorganizatorka ogólnopolskich konferencji dotyczących edukacji medialnej (m.in. „Media a edukacja”).

Phil Brunet i in.
Szef działu technologii w laboratorium neuropsychologii dziecięcej i student studiów magisterskich z neuropsychologii klinicznej na Uniwersytecie w Victorii w Kanadzie. Phil ma doświadczenie w tworzeniu startupów technologicznych i zarządzaniu projektami oprogramowania. Jego obecne badania skupiają się na opartej na tabletach strategii rehabilitacji poznawczej dla dzieci.

Piotr Plichta
dr hab., profesor Uniwersytetu Wrocławskiego. Pedagog specjalny, nauczyciel dyplomowany. Autor i współautor około 100 publikacji naukowych, w tym monografii: „Socjalizacja i wychowanie dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w erze cyfrowej”. Reprezentant Polski w międzynarodowych sieciach naukowych COST. Uczestnik krajowych i międzynarodowych zespołów, projektów badawczych, edukacyjnych oraz towarzystw naukowych. Autor i współautor materiałów edukacyjnych np. programu profilaktycznego IMPACT (Interdyscyplinarny Model Przeciwdziałania Agresji i Cyberprzemocy Technologicznej).

Osoby recenzujące

Cristina Ponte
Profesor zwyczajna w NOVA FCSH i PI w NOVA Institute of Communication (ICNOVA). Członek zarządu w sieci EU Kids Online, w projekcie H2020 Youth Skills (2020-2023). Koordynowała pierwsze reprezentatywne dla Portugalii badanie dotyczące korzystania z urządzeń cyfrowych przez małe dzieci, finansowane przez Portugalski Urząd ds. Komunikacji (ERC, 2017). Associate Editor of Communication, European Journal of Communication Research i członek Rady Redakcyjnej kilku czasopism, między innymi Journal of Children and Media (JOCAM), nadzorowała ponad 20 prac doktorskich na tematy związane z dziećmi, mediami i dziennikarstwem.

Dr. Darren D. Chadwick
Współpracownik w British Psychological Society. Obecnie pracuje w Liverpool John Moores University w School of Psychology. Specjalizuje się w doświadczeniach związanych z wykorzystywaniem technologii informacyjnych i komunikacyjnych przez osoby z niepełnosprawnością intelektualną i rozwojową oraz ich opiekunów. Jego badania z zakresu cyberpsychologii dotyczą integracji cyfrowej, komunikacji, tożsamości, zdrowia i zagrożeń online dla osób z niepełnosprawnością intelektualną i rozwojową.

Autorzy i autorki „z praktycznego punktu widzenia”
Zyta Czechowska – terapeutka i nauczycielka w szkole specjalnej, trenerka Asów Internetu
Justyna Stańczak-Szenajch – pracuje w szkołach przyszpitalnych w Polsce od 2013 roku, obecnie w Szkole Podstawowej Specjalnej nr 287 w Dziecięcym Szpitalu Klinicznym
Jana Vaňková – nauczycielka w szkole dla osób niepełnosprawnych ruchowo w Opawie (pracuje również z uczniami z NI)
Jana Hřibovská – nauczycielka w Szkole Podstawowej i Przedszkolu 17. listopadu, w Chomutowie
Markéta Beránková– nauczycielka w Szkole Podstawowej i Przedszkolu 17. listopadu, w Chomutowie
Evangelia Daskalaki, Theoni Vrochidou, Paraskevi Fragopoulou – FORTH, grecki zespół BIA
Ilona Jucienė – Szkoła „Gerosios Vilties: w Wilnie (progimnazija)
Živilė Aleksienė – Szkoła Specjalna „Atgajos” w Wilnie
Panayiotis Kiskireas – one of the first hospital teachers in Greece. He has been working in the field of Hospital Education since 1988 at St Sophia Hospital School in Athens where he has also served as a head-teacher.
Theodora Armenkova – has been working in hospital education in Bulgaria since 2016 and is currently working as a hospital teacher in the paediatric oncology department at the University Hospital “Queen Joanna – ISUL” in Sofia.

 

Źródło wpisu: informacja prasowa
Obraz Mote Oo Education z Pixabay
Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Książki 28 czerwca 2023

„Ostatni list z Grecji” – najpiękniejsza historia tego lata!

„Ostatni list z Grecji” Emmy Cowell to książka, która nie tylko zachwyca cudownie oddanym klimatem greckiego życia, ale przede wszystkim urzeka historią o szukaniu własnego szczęścia. Fascynująca i czuła opowieść o rodzinnych sekretach, miłości i stracie – do polskich księgarń trafi już 19 lipca!

Ostatni list z Grecji
Zanurz się w malowniczej scenerii greckiego miasteczka, gdzie los splata się z przeznaczeniem

Śmierć matki, wspaniałej malarki, była dla Sophie prawdziwą tragedią. Zrozpaczona i zdruzgotana pragnie uciec z pustego domu pełnego wspomnień i życia, które nie układa się tak, jak sobie wyobrażała. Desperacko próbuje chwycić się czegoś, co ją pocieszy po tej stracie.

Wśród rzeczy mamy przypadkowo znajduje fotokopię obrazu z greckim pejzażem z Metoni. Nigdy wcześniej go nie widziała, więc może to zaginiony obraz, o którym opowiadał jakiś krytyk po ceremonii pogrzebowej? Zagadkowy napis podpowiada jej, gdzie szukać oryginału. Poszukiwanie obrazu to będzie jej własny sposób, by poradzić sobie z emocjami i poznać nieznany rozdział z życia swojej matki.

Podążając śladami zmarłej, Sophie trafia do Metoni, idyllicznego greckiego miasteczka. Wśród spokojnych wód i przytulnych tawern mieszkańcy oferują jej o wiele więcej niż tylko odpowiedzi, których poszukuje. Los stawia na jej drodze Theo. Czy podążanie śladami matki pozwoli Sophie odkryć własne przeznaczenie? Tylko od niej zależy, czy podejmie ryzyko i da sobie szansę na szczęście… 

„Ostatni list z Grecji” pokaże, że czasem największe szczęście kryje się za odważnymi wyborami! Ta debiutancka powieść Emmy Cowell to emocjonalny rollercoaster. Porywająca lektura, od której trudno się oderwać.

Ostatni list z Grecji

 

Emma Cowell – była aktorka i prezenterka BBC, przez ostatnią dekadę pracowała w dziale pozyskiwania funduszy na opiekę paliatywną nad dziećmi. Obecnie jest filantropką w organizacji charytatywnej Together for Short Lives. Przejście do zarabiania na życie dzięki pisaniu, było dla niej czymś naturalnym, ponieważ opowiadanie historii zawsze było jej celem. Uczy greckiego, choć nie osiągnęła jeszcze takiego poziomu, który umożliwia swobodną komunikację poza murami tawern i piekarni. Mieszka z mężem w Kornwalii. „Ostatni list z Grecji” jest jej debiutancką powieścią.

 

Autorka: Emma Cowell
Przekład: Natalia Wiśniewska
Tytuł: Ostatni list z Grecji”
Data premiery: 19.07.2023
Wydawnictwo: Muza
Liczba stron: 416
Cena: 49,90

 

Źródło wpisu i zdjęć: informacja prasowa Business&Culture

 

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
top-facebook top-instagram top-search top-menu go-to-top-arrow search-close