Dom 16 stycznia 2025

Przesądy związane z budową domu

Budowa domu to jedno z najważniejszych przedsięwzięć w życiu, pełne wyzwań i decyzji. Tradycja ludowa ma na ten temat garść przesądów. I choć niektóre trudno dziś zastosować w praktyce, na pewno warto je poznać przed rozpoczęciem budowy.

Jak wybrać miejsce na nowy dom?

Przesądy dotyczące wyboru miejsca na nowy dom raczej nie mają zastosowania w teraźniejszości. Działki budowlane nie są wytyczane na skrzyżowaniach dróg ani dawnych cmentarzach, jednak dla porządku przytoczę dwie zasady, które trzeba znać:

Dawny cmentarz to bardzo złe miejsce na nowy dom. Jest więcej niż pewne, że dusze zmarłych zakłócą spokój domowników. Nie wiem, skąd się wziął ten przesąd, być może w dawnych czasach każdy budował, gdzie chciał, byle daleko od sąsiadów, żeby im do okien nie zaglądać. Jeśli jednak bardzo się boicie, pewnie da się sprawdzić, czy w miejscu obecnych działek budowlanych kilkaset lat temu nie było cmentarza.

Współcześnie ten przesąd ma o tyle sensu, że jak przy wykopach traficie na jakieś kości, to zaraz wejdzie prokurator i zatrzyma budowę.


Skrzyżowanie dróg jest jeszcze gorsze niż dawny cmentarz. Według przesądów takie miejsce ma bardzo silną energię, która spowoduje zaburzenia energetyczne domu lub konflikty między domownikami. Niespecjalnie sobie wyobrażam budowanie czegokolwiek na skrzyżowaniu, raczej żaden geodeta się nie zgodzi, no ale uważajcie.

 

Jak zapewnić sobie dobrobyt na etapie budowy domu?

Budowa domu to przedsięwzięcie wymagające dużych nakładów finansowych, fajnie więc byłoby zabezpieczyć się przed bankructwem. Są na to dwa sposoby:

– Umieszczenie monet w fundamentach domu ma być gwarantem stabilności finansowej. Przesąd nie mówi, ile tych monet powinno być, ani jaki nominał warto wziąć pod uwagę. Na wszelki wypadek proponuję po pięć złotych od głowy. To nadal niedużo, a największa moneta w obiegu niewątpliwie ma moc.


– Drugi sposób chyba jest dawniejszy, bo mówi o zakopaniu chleba i soli w miejscu budowy. Ma to zapewnić dostatek i ochronę przed głodem. W dawnych czasach sól była droga, więc może faktycznie zużycie jej części na posolenie miejsca pod budowę traktowano mistycznie. Dziś można wysypać nawet całą torebkę, nie zbiedniejecie od tego. A co do chleba, to mnie osobiście razi pomysł zakopania go w ziemi, no ale co kto lubi.

 

Kiedy najlepiej rozpocząć budowę domu?

Przesądy związane z budową domu są bardzo szczegółowe i określają nawet dzień tygodnia, w którym powinno się ową budowę zacząć. Ponoć najlepsza jest środa albo sobota. Środę jeszcze jestem w stanie zrozumieć, bo czytałam kiedyś badania wskazujące, że to dzień największej wydajności pracowników fizycznych, ale ta sobota jakoś mnie nie przekonuje.

Przesąd głosi też, że budowy nie powinno się zaczynać w poniedziałek lub piątek. Piątek zgoda – jest tak samo bezsensowny, jak sobota. Poniedziałek natomiast ma oznaczać trudny start. Nooo… po zakrapianym weekendzie (a budowlańcy lubią zakrapiać) może to mieć jakiś sens.

A właśnie! Nawet jeśli dom ma Wam wybudować wyspecjalizowana ekipa, to pamiętajcie, że najpierw na plac budowy powinien wejść gospodarz i symbolicznie wbić łopatę w ziemię, by nadać miejscu osobistą energię. Po co? A tego to ja nie wiem…

 

Kiedy nie kończyć budowy domu?

Ponoć nie powinno się kończyć budowy w listopadzie, bo to miesiąc zmarłych, a więc przyniesie domownikom smutek lub stratę. Czego? Tego przesądy o budowie domu nie są łaskawe sprecyzować.

 

Przesądy o dachu

Przesądy związane z budową domu poświęcają szczególne miejsce dachowi.

Zwyczaj wieszania wiechy po ukończeniu konstrukcji dachu znany jest od lat, często był (i czasem nadal jest) powodem do świętowania. Powieszenie wiechy jest obowiązkowe dla osób przesądnych. Ma ona zapewnić przyszłym mieszkańcom szczęście i powodzenie.

Przesądy precyzowały też, kiedy powinien polecieć pierwszy dym z komina. Otóż w domu powinni zgromadzić się wszyscy domownicy, by zapewnić im ciepłą, rodzinną atmosferę i ochronić przed samotnością. Piece wyszły z mody, kominki chyba już też, pozostają bio kominki. Jeśli macie taki w planach, pamiętajcie o pierwszym rozpalaniu. A jeśli nie macie, to może chociaż ogrzewanie włączcie pierwszy raz, jak wszyscy będą w domu.

 

Kiedy można się wprowadzić do nowego domu?

Budowa powinna być ukończona, formalności dopełnione. Ale przesądy o budowie domu mówią jeszcze o dwóch ważnych rzeczach:

Do domu nie powinno się wprowadzać w nocy, bo to przynosi nieszczęście. Koniecznie trzeba to zrobić w dzień. Myślę, że kiedyś bardzo tego przestrzegano ze względu na brak oświetlenia elektrycznego, urządzanie nowego domostwa przy świecach na pewno było mało praktyczne. Dziś co prawda można sobie cały dom oświetlić, ale wprowadzenie się w dzień jest jednak wygodniejsze.

Zanim wprowadzimy się do domu, musimy ochronić go przed złą energią. Na to jest prosty sposób: pierwszy do domu powinien wejść kot. Jak ktoś nie ma, niech pożyczy 😉

 

 

Myślę, że w tych przesądach jest tyle samo sensu, co we wszystkich innych, ale trzeba przyznać, że mają swój urok.

 

 

 

 

 

 

 

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Kultura 16 stycznia 2025

„Bukiet Lisów” – współpraca Poli Dwurnik i Marisy de Lempicka w luksusowej kolekcji Fabryki Porcelany AS Ćmielów

Fabryka Porcelany AS Ćmielów wkracza w nową erę designu, prezentując nową odsłonę limitowanej edycji filiżanek na 2025 rok – projektu Marisy de Lempicka w dekoracji pt. „Bukiet Lisów” autorstwa Poli Dwurnik.

Ta niezwykła kolekcja, wzbogacona o wizję Marisy de Lempicka, prawnuczki Tamary Łempickiej, jest hołdem dla polskiego dziedzictwa artystycznego i kunsztu rzemiosła oraz głosem w zmieniającym się świecie. Do projektu zostały zaproszone artystki, kobiety będące głosem swojego pokolenia, prezentujące współczesne spojrzenie na sztukę, wzornictwo i zmieniający się świat.

Pola Dwurnik

Autorka dekoracji „Bukiet Lisów” – Pola Dwurnik – to jedna z najbardziej cenionych współczesnych polskich artystek. Jej prace prezentowane były w prestiżowych galeriach, takich jak Harkawik Gallery w Nowym Jorku, Narodowa Galeria Sztuki Zachęta w Warszawie czy MAXXI w Rzymie, a także znajdują się w kolekcjach takich instytucji, jak MOCAK czy POLIN.

„Bukiet Lisów” to kontynuacja jej unikalnej wizji – układania lisów w formie kwiatowych bukietów – przeniesiona po raz pierwszy na porcelanę. Po raz pierwszy praca Dwurnik została przeniesiona na porcelanę i wzbogacona 24-karatowym płynnym złotem. Efekt? Harmonijne połączenie dzikiego piękna natury i wyrafinowanego luksusu.

Hołd dla Tamary Łempickiej

Marisa de Lempicka, zainspirowana wizytą w manufakturze AS Ćmielów, stworzyła filiżankę w duchu art déco, oddając w ten sposób hołd swojej prababce, legendarnej królowej stylu Tamarze Łempickiej. Jej projekt łączy w sobie elegancję epoki z nowoczesnością, tworząc doskonały punkt wyjścia dla sztuki Poli Dwurnik.

Limitowana edycja dla koneserów

Kolekcja „Bukiet Lisów” obejmuje filiżankę, spodek i dedykowaną niekapkę, dostępne w limitowanej liczbie 250 egzemplarzy. Każdy element jest opatrzony numerem seryjnym i certyfikatem autentyczności, co czyni tę kolekcję prawdziwym klejnotem dla kolekcjonerów i miłośników designu na całym świecie.

Sztuka, tradycja i luksus w jednym projekcie

Fabryka Porcelany AS Ćmielów po raz kolejny udowadnia, że polskie rzemiosło może konkurować z największymi markami na świecie, oferując kolekcję, która jest czymś więcej niż przedmiotem użytkowym – to dzieło sztuki. „Bukiet Lisów” to doskonały wybór dla koneserów piękna i miłośników unikalnych przedmiotów, które łączą tradycję z nowoczesnością

Ta wyjątkowa kolekcja będąca hołdem dla sztuki, natury i piękna dostępna w ofercie Fabryki Porcelany AS Ćmielów już od 12 stycznia 2025 roku. Przekonaj się, jak sztuka i rzemiosło mogą zmienić codzienność w coś wyjątkowego.

Materiały prasowe, zdjęcia w wysokiej rozdzielczości oraz dodatkowe informacje dostępne są pod tym linkiem:

https://as.cmielow.com.pl/pl/blog-aktualnosci/aktualnosci/nowa-dekoracja-filizanki-marisa-de-lempicka.html.

 

 

Źródło informacji: Fabryka Porcelany AS Ćmielów

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
W szkole 15 stycznia 2025

LEGO® Education przedstawia praktyczne rozwiązanie edukacyjne do nauki przedmiotów przyrodniczych i ścisłych dla klas 1-8 szkół podstawowych 

Nauka przez praktykę wspiera budowanie pewności siebie wśród uczniów, jednak, jak wykazał nowy raport LEGO® Education, zaledwie połowa z nich ma dostęp do tego rodzaju aktywności podczas lekcji przedmiotów przyrodniczych i ścisłych. LEGO® Education Nauki przyrodnicze i ścisłe chce to zmienić.

LEGO® Education ogłosiło dziś nowe rozwiązanie edukacyjne LEGO® Education Nauki przyrodnicze i ścisłe, które pomoże nauczycielom w prowadzeniu praktycznych zajęć ze swoimi uczniami. LEGO Education Nauki przyrodnicze i ścisłe obejmuje ponad 120 ciekawych lekcji zgodnych z założeniami podstawy programowej kształcenia ogólnego w zakresie przedmiotów przyrodniczych i ścisłych. Każda z nich zawiera gotową do wykorzystania prezentację, angażującą zarówno nauczycieli, jak i uczniów (klas 1-8).
Interaktywny komunikat prasowy w formacie wielokanałowym: https://www.multivu.com/lego/9312551-en-lego-education-science-hands-on-learning.
Coraz bardziej pożądanymi umiejętnościami w świecie przyszłości stają się umiejętności takie jak: krytyczne myślenie, rozumienie pojęć naukowych oraz ich praktyczne wykorzystanie. Jednak ankieta przeprowadzona przez LEGO Education w ramach Raportu na temat zaangażowania podczas lekcji przedmiotów przyrodniczych i ścisłych wykazała, że 45% uczniów stwierdziło, że są one jednymi z „najmniej lubianych przedmiotów” oraz opisuje je jako „zbyt trudne”, a 37% z nich uważa, że „nie radzą sobie” z nimi. Co ciekawe, 58% pośród tych uczniów stanowią dziewczęta. Taki stan podkreśla widoczne trudności w nauce przedmiotów STEM/STEAM.
Wyniki ankiety podkreślają konieczność wprowadzenia zmian w sposobie prowadzenia lekcji ze wspomnianych przedmiotów w taki sposób, aby odpowiadały one potrzebom zarówno uczniów jak i nauczycieli. Poza przekazywaniem odpowiednich pojęć, nauka samych przedmiotów przyrodniczych i ścisłych odgrywa także kluczową rolę w rozwijaniu szeregu umiejętności, takich jak krytyczne myślenie, rozwiązywanie problemów, współpraca czy kreatywność. Każdy uczeń zasługuje na to, by odnosić sukcesy w obszarze przedmiotów przyrodniczych i ścisłych, a LEGO Education wraz z pedagogami chce pomóc w osiągnięciu tego celu.
Nauki przyrodnicze i ścisłe uczą nas zadawania dociekliwych pytań, abyśmy mogli lepiej zrozumieć otaczający nas świat – mówi Victor Saeijs, prezes LEGO Education. – Jeśli uczniowie uważają, że nie radzą sobie z danym przedmiotem lub unikają go, to istnieje ryzyko, że utracimy całe pokolenie innowatorów i specjalistów, którzy mogliby znaleźć rozwiązania konkretnych problemów. Przyłączamy się więc do wysiłków nauczycieli, aby pobudzić zaangażowanie uczniów poprzez wysokiej jakości lekcje z obszaru przedmiotów przyrodniczych i ścisłych”.
Dzięki rozwiązaniu LEGO Education Nauki przyrodnicze i ścisłe nauczyciele mają do dyspozycji wszystko to, co jest niezbędne, by już od pierwszej minuty zajęć zainteresować uczniów pojęciami naukowymi i pobudzić ich kreatywność oraz umiejętność rozwiązywania problemów podczas praktycznych lekcji. Lekcje opracowano zgodnie z amerykańskimi standardami NGSS i podstawą programową kształcenia ogólnego w szkołach podstawowych obowiązującą w Polsce, aby umożliwić jak najefektywniejsze prowadzenie zajęć z uczniami.
Każda lekcja rozpoczyna się od pytania głównego, które pobudza ciekawość i zachęca do zadawania pytań, a jednocześnie wprowadza zagadnienia naukowe osadzone w otaczającym uczniów świecie, co z całą pewnością ułatwia ich zrozumienie. Zadania wymagają od uczniów opracowania kilku rozwiązań danego problemu, zadawania pytań oraz współpracy z innymi. Zestawy przeznaczone są do pracy w grupach liczących do czterech uczniów, z których każdy bierze czynny udział w przebiegu lekcji. Dzięki temu mogą oni zdobywać wiedzę na różne sposoby przy jednoczesnym rozwoju umiejętności współpracy międzyludzkiej oraz komunikacji.
„Niezwykle inspirujące było zobaczyć, jak moi uczniowie tryskają entuzjazmem i kreatywnością – powiedziała Jill Snodgrass, nauczycielka matematyki i nauk ścisłych w czwartej klasie szkoły podstawowej Kernan Trail Elementary na Florydzie, która sprawdziła nowe rozwiązanie podczas swoich lekcji. – Manualny charakter pracy z klockami LEGO pomaga w utrwaleniu danego zagadnienia, łącząc abstrakcyjne pojęcia z namacalnymi rezultatami. Uczniowie byli zachwyceni, kiedy zbudowali pierwszy model. Najbardziej podobał im się grzechotnik, który potrząsał ogonem, by odstraszyć drapieżniki. Miło było popatrzeć, jak współpracują ze sobą i czerpią radość z lekcji”
Nauka przez praktykę sprawia, że zagadnienia omawiane na lekcji są bardziej przystępne. Jednak według raportu zaledwie 55% uczniów na całym świecie ma okazję prowadzać obserwacje lub wykonywać doświadczenia podczas lekcji przedmiotów przyrodniczych i ścisłych. Rozwiązanie LEGO Education Nauki przyrodnicze i ścisłe ułatwia zrozumienie materiału i daje nauczycielom potrzebne wsparcie, co przyczynia się do zwiększenia zaangażowania całej klasy w praktyczne lekcje grupowe. W fazie rozwojowej programu nowe rozwiązanie sprawdziło już ponad 3000 uczniów w ponad 100 klasach.
„Jedną z najlepszych rzeczy, jaką możemy zrobić jako pedagodzy, jest zaszczepienie w naszych uczniach miłości do nauki, która będzie trwała przez całe życie – mówi Andrew Sliwinski, szef ds. doświadczeń użytkowników w LEGO Education. – Rozwiązanie LEGO Education Nauki przyrodnicze i ścisłe zapewnia wsparcie dla nauczycieli na całym świecie i pomaga im realizować założenia podstawy programowej przedmiotów przyrodniczych i ścisłych w zupełnie nowy sposób dzięki gotowym scenariuszom lekcji, wysokiej jakości klockom LEGO oraz dodatkowemu wyposażeniu. Nie mogę się już doczekać, aż uczniowie będą mieli okazję wziąć udział w tych praktycznych zajęciach”.
Wysyłka zestawów LEGO Education Nauki przyrodnicze i ścisłe rozpocznie się w sierpniu 2025 roku. Więcej informacji: LEGOeducation.com/science.
O programie LEGO Education Nauki przyrodnicze i ścisłe
Zawiera ponad 120 lekcji i materiałów dla nauczycieli oraz starannie dobrane klocki LEGO i urządzenia wspierające praktyczną naukę.
Zapewnia portal dla nauczycieli, w którym znajdują się materiały ułatwiające rozpoczęcie lekcji, odniesienia do założeń podstawy programowej, uwagi pomocnicze i gotowe do wyświetlenia prezentacje.
Nauczyciele mają swobodę wyboru lekcji według poziomów nauczania (około 40 lekcji na zestaw) lub zgodnie z wymogami podstawy programowej.
Każdy zestaw przeznaczony jest dla maksymalnie czterech uczniów, co wspiera umiejętności współpracy i zwiększa ich zaangażowanie.
Program jest podzielony na trzy zestawy według poziomów nauczania. Aby poznać cenę i dostępność zestawów, skontaktuj się z autoryzowanym sprzedawcą LEGO Education.
LEGO Education Nauki przyrodnicze i ścisłe dla klas 1-3
– 277 klocków LEGO
-1 podwójny silnik
-Kabel ładowania USB
-Instrukcje budowania
LEGO Education Nauki przyrodnicze i ścisłe dla klas 4-6
-335 klocków LEGO
-1 podwójny silnik
-1 urządzenie sterujące
-2 karty połączeniowe
-Kabel ładowania USB
-Instrukcje budowania
LEGO Education Nauki przyrodnicze i ścisłe dla klas 7–8
-424 klocki LEGO
-1 pojedynczy silnik
-1 podwójny silnik
-1 urządzenie sterujące
-1 czujnik kolorów
-3 karty połączeniowe
– Kabel ładowania USB
– Instrukcje budowania
O Raporcie na temat zaangażowania podczas lekcji przedmiotów przyrodniczych i ścisłych
Globalna ankieta przeprowadzona przez LEGO Education wśród ponad 6000 nauczycieli, rodziców i uczniów klas 1-8 oraz pracowników instytucji edukacyjnych w Stanach Zjednoczonych. Rynki objęte badaniami: Australia, Niemcy, Korea Południowa, Wielka Brytania i Stany Zjednoczone. Wielkość próby: 6650, w tym 2400 nauczycieli, 2000 rodziców, 2000 uczniów (w wieku od 5 do 14 lat) oraz 250 pracowników instytucji edukacyjnych w Stanach Zjednoczonych. Badanie przeprowadzano między 15 maja a 15 czerwca 2024 roku.
Pobierz raport tutaj (w języku angielskim). Najważniejsze wnioski:
  • Tylko jedna trzecia rodziców (37%) i połowa nauczycieli przedmiotów przyrodniczych i ścisłych (52%) z całego świata uważa, że uczniowie aktywnie biorą udział w przebiegu lekcji z tych przedmiotów.
  • Większość nauczycieli przedmiotów przyrodniczych i ścisłych (73%) uważa, że nie mają zasobów, aby zwiększyć zaangażowanie uczniów do ich nauki.
  • Większość ankietowanych nauczycieli i rodziców uważa, że nauka przedmiotów przyrodniczych i ścisłych pobudza ciekawość i rozwija krytyczne myślenie oraz umiejętność rozwiązywania problemów, które są przydatne w szkole i poza nią.
  • Uczniowie biorący udział w praktycznych lekcjach są 1,5 raza bardziej pewni siebie podczas nauki przedmiotów przyrodniczych i ścisłych w porównaniu z uczniami, którzy nie mają dostępu do takich lekcji.
  • Trzech na czterech nauczycieli nauk przyrodniczych i ścisłych, którzy korzystają z praktycznych doświadczeń, uważa, że takie metody przekładają się na lepsze wyniki na sprawdzianach oraz osiągane stopnie.
Informacje o LEGO Education
W LEGO Education zobowiązujemy się do zapewnienia pedagogom i uczniom najbardziej wciągających i ciekawych lekcji, jakie można sobie wyobrazić. Należący do Grupy LEGO zespół pedagogów i innowatorów, którym leży na sercu przyszłość młodych pokoleń, od 45 lat tworzy rozwiązania edukacyjne dla klas 1-8 w oparciu o klocki LEGO, zasadę nauki poprzez zabawę oraz cele zgodne z założeniami podstawy programowej. Wspólnie możemy umożliwić wszystkim uczniom dostęp do wiedzy i umiejętności, których potrzebują, aby odnieść sukces oraz pomóc im w zbudowaniu lepszego świata.
LEGO and the LEGO logo are trademarks of the LEGO Group. ©2025 The LEGO Group.
Źródło: LEGO Education
KONTAKT:
Kelley Brescia
e-mail: Kelley.brescia@LEGO.com
Źródło informacji: PR Newswire
Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
top-facebook top-instagram top-search top-menu go-to-top-arrow search-close