Gra Similo – genialna dedukcyjna karcianka dla dzieci
Myślałam, że moje dzieci znają już klasyczne baśnie i bajki, przecież tyle się tego czytało i oglądało. Byłam jednak w błędzie, który uświadomiła Gra Similo Baśnie. Jak się później okazało, dzieci nie znały np. historii o Dorotce i krainie Oz, czy Jasiu i magicznej fasoli.
Seria gier Similo
Wydawnictwo Fox Games niedawno wydało trzy karcianki Similo, na które składają się: Baśnie, Historia i Mity. Seria Similo to karciane gry kooperacyjne i dedukcyjne. Zadaniem graczy jest odgadnięcie spośród dwunastu kart tej, którą wybrał narrator. Jeśli zatem macie w domu fanów Sherlocka Holmesa, którzy lubią główkować, by odnaleźć rozwiązanie, to ta gra sprawdzi się doskonale. Można w nią grać już w dwie osoby. Początkowe rozgrywki zajmą około dwudziestu minut, a kiedy się wprawicie w boju, to wyrobicie się nawet w dziesięć. Gra adresowana jest dla dzieci od siódmego roku życia, lecz moim zdaniem pięcio-sześciolatek też chętnie wejdzie we współpracę z innymi graczami.
Gra Similo. Zawartość pudełka
W plastikowym pudełku znajdziecie trzydzieści pięć kart, w tym trzydzieści kart z postaciami, oraz pozostałych pięć z instrukcją. Każda z talii ma inny kolor, dzięki temu, nawet gdy się wymieszają łatwo je posegregować. Dotąd nie potrafię przestać zachwycać się grafiką na kartach. Postacie z Baśni, czy Historii, wypełniają całą powierzchnię, są kolorowe, pełne „życia” i szczegółów, które będą ważne podczas rozgrywki. Ponadto warto zwrócić uwagę na tła, na jakich przedstawione są postacie. Dodam, że każda karta zawiera z boku napis, pod którym kryje się w przypadku wersji Baśnie, nazwa postaci oraz tytuł baśni, bajki. W serii Historia podane mamy imię i nazwisko oraz krótką notkę historyczną o tej osobie. Niby niewiele, ale to świetny impuls, by poznać ważne historyczne postacie, a nawet może to być niezła powtórka np. z historii dla starszych dzieciaków.
Gra Similo. Przygotowanie gry
Przed przystąpieniem do pierwszej rozgrywki z naszymi dziećmi, posegregowaliśmy wszystkie karty z talii Baśnie na bajki, z jakich są. W sumie mamy trzydzieści postaci z dwunastu bajek. Przypomnieliśmy sobie dzięki temu te postacie, a w przypadku nieznanych ruszyliśmy w poszukiwaniu informacji w książkach, czy Internecie.
Na początku spośród graczy musimy wybrać narratora, który tasuje całą talię kart i losowo wybiera jedną z nich. To będzie poszukiwany przez wszystkich tajny bohater. Następnie do tej sekretnej postaci dobiera z pozostałych jedenaście kart, ponownie tasuje i układa je postaciami do góry, tworząc siatkę 4 × 3. Narrator dobiera do ręki pięć kart pozostałych, które leżą obok w stosie. Cała rozgrywka składa się z pięciu rund.
Gra Similo. Zasady gry
Od tej chwili zaczynają się schody. Nic nie będzie takie łatwe. Narrator nie może nic mówić, gestykulować. Grając początkowo z młodszymi dziećmi, złamaliśmy tę zasadę, bo nie ma co ich zrażać porażką od samego początku.
W każdej rundzie narrator zagrywa jedną kartę z ręki, aby pomóc pozostałym uczestnikom zabawy zidentyfikować ukrytą postać. Narrator może położyć daną kartę na dwa sposoby:
- Pionowo – oznacza to, że zagrana przez niego karta postaci ma wspólną cechę z tajnym bohaterem.
- Poziomo – zagrana karta nie ma wspólnych cech z wybraną kartą.
Po zagraniu karty, narrator dobiera jedną kartę ze stosu. Zagrane karty pozostają na stole do końca gry.
Teraz kolej na uczestników, którzy jak detektywi muszą połączyć drobne poszlaki. Jakie wspólne cechy brane są pod uwagę? Otóż fizyczne, emocjonalne, zawodowe, duchowe, charakterologiczne. Gracze muszą wydedukować, co narrator miał na myśli.
W pierwszej rundzie, uczestnicy muszą odrzucić jedną kartę, a w kolejnych rundach następująco: dwie, trzy, cztery. Na końcu, w piątej rundzie, gracze pozostaną z dwoma kartami postaci, z których muszą wyłonić tę tajną postać. Jeśli w trakcie rozgrywki usuną poszukiwaną kartę, gra kończy się dla nich porażką.
Dla zaawansowanych graczy dodam, że można połączyć dwie talie i wskoczyć na wyższy poziom rozgrywki. Tym razem narrator wybiera kartę z np. wersji Baśnie, dobiera z tej talii pozostałe jedenaście kart i rozkłada na stole. Natomiast do ręki dobiera karty z serii Historia. Pozostałe zasady pozostają bez zmian.
Poniżej filmik, który może być pomocny w zrozumieniu zasad gry w Similo.
Wrażenia
Jak już wcześniej pisałam, wznoszę peany zachwytu nad grafiką, zarówno w wersji Baśnie jak i Historia. Gra Similo Mity podejrzewam, że są równie precyzyjne i dopieszczone przez grafika. Kolejna rzecz, która mnie ujmuje to pudełko. Niby prostokątne plastikowe pudełko, jednak mechanizm jego otwierania przypomina mi dawne pudełka na kasety, z tą małą różnicą, że tutaj odchyla się krótszy bok. Niewielki rozmiar sprawia, że gra śmiało zmieści się w kieszeni bluzy, czy kurtki, więc można ją zabrać prawie wszędzie.
Mechanika gry jest bardzo fajnie dopracowana. Chciałabym podkreślić, że to nie jest karcianka tylko dla dzieci. Wbrew pozorom dorośli też nieźle się przy niej bawią, ponieważ mają nieco więcej wiedzy na temat ujętych na kartach postaci, więc poziom rozgrywki wzrasta. Ponadto wcale nie tak łatwo wygrać. Bycie narratorem również nie należy do łatwych zadań. W trakcie rozgrywki okazuje się, że karty na ręce wręcz utrudniają podanie jakiejkowiek wskazówki innym graczom. No bo jak łączy się Śnieżka z Jasiem? Warto również zaznaczyć, że to, co będzie wspólną cechą według narratora, nie musi być tożsame z myślami pozostałych graczy.
Gwarantuję Wam, że po pierwszej, drugiej, trzeciej i kolejnych porażkach nie będziecie chcieli przestać grać. No bo trzeba przecież kiedyś wygrać, prawda?
Więcej informacji o grze znajdziesz na stronie GramywPlanszowki.pl | GwP https://gramywplanszowki.pl/gra/1393/similo-basnie
- Lisek urwisek. Genialna gra kooperacyjna dla dzieci
- Gry na wakacje – top 15. W sam raz do walizki, czy plecaka
- Othello – klasyczna gra, którą warto znać
- Magic Maze – świetna gra kooperacyjna dla starszych
- Wyspa Skye, gra idealna dla miłośników strategii
- Gra Głębia. Idealna karcianka dla dwóch osób
- Ślimaki to mięczaki. Dziecięca Gra Roku 2019