Zdrowie 4 października 2019

Jak rozpoznać brak witamin

Jak rozpoznać brak witamin? To stosunkowo proste. Organizm wysyła nam czytelne sygnały na temat niedoborów składników odżywczych i witamin. Poniżej krótka ściąga.

Witamina A odpowiada nie tylko za zdrowie, ale i za urodę. Jej brak jest najlepiej widoczny na włosach i paznokciach. Jedne i drugie stają się łamliwe. Popękane i spierzchnięte usta także mogą świadczyć o braku witaminy A. Inne objawy to suchość skóry i oczu, stosunkowo częste zapadanie na infekcje.

Witamina B1 jest niezwykle potrzebna, zwłaszcza jesienią. Jej niedobór skutkuje brakiem apetytu i zmęczeniem psychicznym. Może być też odpowiedzialny za pojawiające się zaparcia i drżenie rąk.

Witamina B2 jest odpowiedzialna między innymi za produkcję leukocytów. Jej brak skutkuje zmniejszeniem odporności. Ponadto może pojawić się światłowstręt i zapalenie spojówek. W skrajnych przypadkach można spodziewać się zapalenia wątroby. Brak witaminy B2 jest też wyraźnie widoczny na języku, który ma skłonności do pękania i przesuszania.

Witamina B3, a raczej jej niski poziom, przyspiesza siwienie włosów. Skutkiem jej braku może być też otłuszczenie wątroby i anemia.

Witamina B4 nie sygnalizuje w żaden widoczny sposób spadku poziomu w organizmie, niemniej jednak jej brak może spowodować marskość wątroby. Niski poziom tej witaminy podnosi skłonność do powstawania guzów.

Witamina B6 to kolejna przydatna nie tylko dla zdrowia, ale i dla urody. Jej brak objawia się bladością i sinicą skóry. Także mocna czerwień ust nie musi być objawem zdrowia, tylko braku witaminy B6. Przyspieszone procesy starzenia się to także brak witaminy B6.

Witamina B12 o niedoborach informuje ogólnym osłabieniem organizmu i spadkiem nastroju. Długotrwały niedobór tej witaminy może skończyć się depresją. Jest także wskazaniem do zrobienia badań w kierunku anemii.

Witamina C to ta, którą trudno przedawkować. Jednak o niedobory nietrudno. Objawiają się one krwawieniem dziąseł, wypadaniem włosów, bólami mięśni i stawów, permanentnym zmęczeniem i sennością.

Witamina D to jedyna, którą wszyscy powinni łykać, zwłaszcza poza sezonem letnim. Jej brak objawia się obniżonym nastrojem, pieczeniem w ustach, niesmakiem i bólami kości.

Witamina E to z kolei ta, której praktycznie nikomu nie powinno brakować. Niedobór objawia się zmęczeniem, bladością skóry i spadkiem popędu seksualnego. Problem z brakiem witaminy E jest często spotykany u osób, które mają problemy z wchłanianiem tłuszczów oraz chorujących na celiakię. Wszyscy inni, jeśli lekarz stwierdzi brak tej witaminy, powinni zmienić dietę.

Witamina K o niskim poziomie w organizmie informuje krwotokami z nosa i przewodu pokarmowego oraz skłonnością do siniaków.

Witamina PP, a raczej jej brak, to przede wszystkim suchy, spękany, obrzęknięty i przekrwiony język. Innym objawem może być bezsenność i rozdrażnienie.

Warto zwrócić uwagę też na wapń i magnez, bo te dwa pierwiastki pełnią ważną funkcję w organizmie.

Brak wapnia skutkuje drętwieniem palców u rąk, arytmią i konwulsjami, a także zwiększoną skłonnością do łamliwości kości. Brak magnezu natomiast objawia się skurczami mięśni nóg, łamliwością i kruchością paznokci oraz biegunką i nadciśnieniem.

 

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o
top-facebook top-instagram top-search top-menu go-to-top-arrow search-close