Dania główne 2 października 2019

Liście rzodkiewki – czy i dlaczego warto je jeść?

Jedliście kiedyś liście rzodkiewki? Ja nigdy! Odkąd sięgam pamięcią w mojej rodzinie jadło się tylko korzeń, a zielone części warzywa zawsze lądowały w koszu na śmieci. I prawdę powiedziawszy, nigdy nie widziałam, by ktoś robił inaczej. A tymczasem okazuje się, że liście mają zdrowotne właściwości i więcej wartości odżywczych od korzeni.

Liście rzodkiewki – właściwości zdrowotne 

  1. Liście rzodkiewki mają sporo witaminy C (podobno więcej niż cytryna), a także witaminy B1, B2, E i PP. Ponadto zawierają również: żelazo, wapń, magnez, potas i fosfor.
  2. Oczyszczają organizm z toksyn i wspierają pracę wątroby.
  3. Regulują ciśnienie krwi.
  4. Wykazują działanie przeciwzapalne.
  5. Wzmacniają odporność.
  6. Oczyszczają organizm z substancji rakotwórczych – dzięki zawartości glukozynolanów, które wykazują zdolność aktywacji enzymów odpowiedzialnych za usuwanie rakotwórczych związków z organizmu.
  7. Usprawniają pracę żołądka i przemianę materii.
  8. Sok pozyskany z liści rzodkiewki wykorzystuje się do leczenia żółtaczki.
  9. Napar z liści pomaga walczyć z zaparciami – aby przygotować napar należy umyć liście, posiekać, zalać wrzącą wodą i zaparzać przez około jedną godzinę. Taki napar zaleca się pić przez trzy dni, po posiłku.
  10. Suszone liście stosowane są w walce z grzybicą stóp i paznokci – w tym celu liście należy dobrze wysuszyć i zmielić na proszek. Później można nim posypywać stopy lub dla ułatwienia wsypywać proszek do skarpetek.

 

Liście rzodkiewki wykorzystać można tak jak inne jadalne liście np. do: zupy, sałatki, koktajlu, smoothie lub pesto.

 

Przykładowe PESTO z LIŚCI RZODKIEWKI 

Składniki:

– liście rzodkiewki (można również dodać liście marchewki),

czosnek,

oliwa,

orzechy włoskie lub pestki słonecznika,

– sok z cytryny,

– sól, pieprz.

Przygotowanie:

Liście rzodkiewki należy umyć.

Orzechy lub słonecznik uprażyć na suchej patelni.

Czyste i osuszone liście poddusić na patelni z dodatkiem oliwy lub oleju.

Wszystkie składniki, włącznie z przyprawami zmiksować na gładką masę.

Podawać można z ugotowanym makaronem, serwować jako pastę do kanapek lub faszerować np.  jajka, pierogi czy pieczone ziemniaki.

 

Przykładowy KOKTAJL z LIŚCI RZODKIEWKI 

Składniki:

– liście rzodkiewki,

banan,

jabłko/a,

– sok z cytryny,

– woda – ilość zależy od konsystencji jaką chcemy uzyskać,

– opcjonalnie odrobina siemienia lnianego.

Przygotowanie:

Liście umyć. Owoce obrać ze skórki, usunąć gniazda nasienne z jabłek, wycisnąć sok z cytryny. Wszystkie składniki umieścić w blenderze i zmiksować.

 

Włączając liście rzodkiewki do diety, należy jednak pamiętać, iż chcąc wyciągnąć z nich to, co najlepsze, warto wybierać je z dobrego źródła (ze sprawdzonych lub własnych upraw). Liście powinny być młode, te zwiędnięte i z widocznymi plamami nie będą raczej dobrym wyborem.

1
Dodaj komentarz

avatar
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
R.k Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
R.k
Gość
R.k

Są pyszne. Mam ze swojego ogródka. Oczywiście bez nawozów i innej chemii.

Emocje 1 października 2019

Jak pomóc zestresowanej przyjaciółce?

Martwisz się o swoją przyjaciółkę?
Miewasz wrażenie, że stres ją przytłacza?
Bywa niewyspana, brakuje jej energii, jest drażliwa i miewa huśtawki nastrojów?
To mogą być pierwsze objawy nadmiernego stresu. Być może czujesz się bezsilna – chcesz jej pomóc, ale nie wiesz jak.

Najważniejsze, to zacząć działać. Stres może mieć destrukcyjny wpływ na życie, a po pewnym czasie przerodzić się nawet w zaburzenia lękowe, która mogą zatruwać życie przyjaciółki.

W tym artykule przedstawię prosty i skuteczny plan działania oraz techniki, dzięki którym krok po kroku pomożesz swojej przyjaciółce w trudnej sytuacji.

Po pierwsze: rozmowa

Pierwszym krokiem jest szczera rozmowa. Wybierz dogodny moment i spokojne miejsce. Opowiedz swojej przyjaciółce o tym, co widzisz i co Cię martwi. O tym, po jakich objawach można rozpoznać stres, możesz przeczytać tutaj.

Podczas tej rozmowy postaraj się zastosować do kilku prostych zasad:

  • mów wprost – w przeciwnym razie możecie się źle zrozumieć;
  • mów spokojnie, postaraj się wyrazić w tonie głosu swoją troskę,
  • nie sugeruj i nie oceniaj – postaraj się mówić jedynie o obserwowanych przez siebie faktach.

Jak może wyglądać początek takiej rozmowy?

Spróbuj tak: „Chciałam powiedzieć Ci, że martwię się o Ciebie. Od miesiąca chodzisz niewyspana i smutna. Martwi mnie też, gdy mówisz, że masz już wszystkiego dość. Chciałabym Ci pomóc.”.

Stres – szukanie jego przyczyn

Gdy już rozmowa pójdzie o krok dalej, możecie zacząć wspólnie szukać przyczyn, które powodują stres u Twojej przyjaciółki. Odnalezione przyczyny przyporządkujcie do jednej z dwóch kategorii: przyczyn obiektywnych i subiektywnego odbioru rzeczywistości.

Obiektywne przyczyny stresu to takie sytuacje, które prawdopodobnie u niemal każdego człowieka wywołałyby stres. Są to na przykład wypadki losowe i przykre zdarzenia niezależne od nas.

Oto przykłady stresujących przyczyn obiektywnych:

  • utrata lub niemożność znalezienia pracy,
  • choroba,
  • kłopoty finansowe.

Subiektywny odbiór rzeczywistości opiera się na tym, że sytuacja sama w sobie nie sugeruje jeszcze, czy stres się pojawi, czy nie – zależy to bowiem od interpretacji.

Są to więc takie sytuacje, które mogą, ale nie muszą wywoływać stresu, wszystko zależy od tego, jak się do nich podejdzie i jakie mamy wewnętrzne przekonania.

Przykład takiej sytuacji:

  • opuszczenie się dziecka w szkole (niektóre mamy poczują się zestresowane, wierząc, że jest to oznaka ich złego macierzyństwa, inne mamy mogą zupełnie nie brać tego do siebie, wierząc, że przyczyn może być wiele i nie jest to ocena ich zdolności rodzicielskich).

Po drugie: plan działania

Gdy już wyróżnicie wszystkie przyczyny nadmiernego stresu, jakie przychodzą Wam do głowy, możecie zacząć ustalać plan działania.

Praca z przyczynami obiektywnymi jest prosta do zaplanowania (ale niekoniecznie łatwa do przeprowadzenia).

Tutaj celem jest zmiana rzeczywistości – a więc obiektywnej sytuacji.

Jakie działania mogą być zaplanowane? Przyda się Wasza kreatywność i zaangażowanie.

Jeżeli problemem jest znalezienie pracy, trzeba wejść głębiej w problem – dlaczego przyjaciółka nie dostaje pracy? Może ma kiepsko przygotowane CV? Może brakuje jej kwalifikacji? Może po prostu aplikowała za mało razy?

Jak widzisz, rozwiązaniem na każdą z tego typu sytuacji jest jakieś obiektywne działanie – np. poprawa CV, przejście kursu, złożenie podań o prace do 5 nowych miejsc.

Właśnie takie konkretne działania powinnyście zaplanować. W ramach swoich możliwości postaraj się zaproponować swoje wsparcie w tych działaniach, jednak nie usiłuj wyręczać przyjaciółki.

Praca z subiektywnym odbiorem rzeczywistości jest o tyle trudniejsza do zaplanowania, ponieważ celem nie jest nic „namacalnego”, żadna zewnętrzna sytuacja, tylko przewartościowanie tego, jak jest ona odbierana.

Oto kilka technik, które mogą okazać się pomocne:

  • „Myśli to nie fakty” – w tym ćwiczeniu bierzemy subiektywny opis stresującego odbioru rzeczywistości, np. „jestem słabą studentką, bo prowadzący ciągle wybiera mnie do odpowiedzi” i przeformułowujemy to zdanie na takie, które zawiera wyłącznie suche fakty, np. „prowadzący na prawie każdych zajęciach prosi mnie do odpowiedzi”.
  • „Myślenie alternatywne” – można potraktować to ćwiczenie jak zabawę w kreatywność, bo chodzi o to, aby wymyślić inne możliwe wyjaśnienia danej sytuacji. Dzięki temu osoba z negatywnymi przekonaniami zauważy, że jest wiele innych możliwości myślenia.
    Przykład: przyjaciółka może uważać, że powodem jej stresu jest to, że „szefowa uważa ją za złego pracownika, bo dała awans komuś innemu” – jakie mogą być inne wyjaśnienia tej sytuacji?
    Być może inna osoba miała lepsze wyniki, co wcale nie oznacza, że wyniki Twojej przyjaciółki są złe. Być może szefowa uważa, że Twoja przyjaciółka lepiej nadaje się na inne stanowisko. Przyczyn może być mnóstwo – warto spróbować poszukać kilku z nich, zamiast zamykać się na jedną.
  • „Mogę nie muszę” – to ćwiczenie (a właściwie całe podejście) polega na tym, by zdjąć ze swoich barków nieco napięcia związanego ze słowem „muszę”. Bądź wyczulona na słowo „muszę”, gdy przyjaciółka opowiada o przyczynach swojego stresu. Spróbujcie zastanowić się, czy jest ono adekwatnie użyte. Zaproponuj przyjaciółce, by postarała się zastępować słowo „muszę” słowem „mogę”.

Poza samą pracą z przyczynami stresu bardzo ważne jest też zadbanie o siebie i zniwelowanie tych skutków, które już stres zdążył wywrzeć na organizm.

  1. TECHNIKI RELAKSACYJNE

Niektórym techniki oddechowe wydają się nieskuteczne, a nawet „głupawe” w obliczu poważnego stresu. Stoją za nimi jednak twarde naukowe dowody. Oddychanie jest tak proste – wszyscy to robimy. Wystarczy tylko zastosować ćwiczenia relaksacyjne (uspokojenie oddechu, oddychanie przeponą, przedłużone wydychanie powietrza), by dodatkowo cieszyć się obniżonym poziomem stresu.

  1. ZDROWY TRYB ŻYCIA

Najważniejszą ze wszystkich metod jest zadbanie o zdrowy i zrównoważony tryb życia. Trzy główne filary to: dieta, sen i aktywność fizyczna.

Czasem już samo zadbanie o te elementy skutecznie redukuje poziom stresu!

Co można zrobić?

  • sen: dorosły człowiek potrzebuje około ośmiu godzin snu na dobę – nie ma tu innego rozwiązania, jak tylko tą ilość snu zapewnić. O tym, jak zapewnić sobie dobry sen możecie przeczytać tutaj.
  • dieta: unikanie żywności przetworzonej, regularne pory posiłków i uwzględnienie wszystkich ważnych elementów odżywczych do absolutne podstawy.
  • aktywność fizyczna: każdy powinien znaleźć czas w tygodniu na jakąś aktywność fizyczną – ale jest to szczególnie ważne, gdy ktoś zmaga się z nadmiernym stresem. Badania dowodzą, że aktywność fizyczna realnie wpływa na poziom odczuwanego stresu. Dzieje się to za sprawą regulowania poziomu kortyzolu – tak zwanego „hormonu stresu”.
  1. CZAS DLA SIEBIE

Czas dla siebie opiera się na wygospodarowaniu takich momentów w planie dnia czy tygodnia, w których dana osoba może robić to, co lubi i to, co ją relaksuje. Sprawa jest zupełnie indywidualna – dla jednych może być to wyjście na tańce, dla innych zaszycie się pod kocem z książką. Ważne jest to, by podnosiło poczucie zadowolenia i nie wiązało się z dodatkowym stresem.

Co, jeśli Wasz plan nie działa?

Może okazać się, że mimo starań Wasz plan nie odnosi sukcesu. Co wtedy?

  1. Być może należy jeszcze trochę poczekać – wyżej wymienione techniki to nie magiczne sposoby, które działają z minuty na minutę. Należy cierpliwie poczekać na efekty systematycznej pracy.
  2. Możecie wrócić do punktu pierwszego – rozmowy i szukania przyczyn. Może coś przeoczyłyście, a może sytuacja się zmieniła? A może wpadniecie na lepsze pomysły rozwiązania przyczyn stresu?
  3. Może się też okazać, że problem tkwi głębiej i niezbędna jest pomoc specjalisty.

A jeśli problem tkwi głębiej? Psychoterapia

Jeśli na którymś etapie przyjdzie Ci (lub Wam) do głowy, że powyżej przedstawione techniki nie działają, że jest już na nie za późno lub że po prostu problem Was przerasta – warto zaproponować przyjaciółce skorzystanie z psychoterapii. Jest to właściwie pozbawione ryzyka – jeżeli okaże się, że przyjaciółka nie potrzebuje terapii, to najwyżej zrezygnuje po kilku spotkaniach.

Natomiast, jeżeli okaże się, że problem jest ulokowany głębiej w psychice, to szybka reakcja jest bardzo ważna – zwiększa szanse na szybsze i skuteczniejsze leczenie. Dodatkowo nieleczone zaburzenia psychiczne, takie jak nerwica czy depresja, mogą z czasem „pociągnąć za sobą” kolejne typy zaburzeń, co utrudnia przede wszystkim życie danej osoby, ale także samą diagnozę, jak i leczenie.

O autorce tekstu:

Natalia Kocur, psycholog, psychoterapeutka w nurcie poznawczo-behawioralnym. Studia psychologiczne ukończyła na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie, a szkolenie terapeutyczne odbyła w Centrum Terapii Poznawczo-Behawioralnej w Warszawie. Mieszka i praktykuje w Warszawie. Prowadzi psychoterapię indywidualną oraz stronę internetową z bazą najnowocześniejszej wiedzy na temat zaburzeń lękowych i technikami samopomocy: pokonajlek.pl.

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o
W szkole 1 października 2019

Ładne zdrowe zęby — podpowiem, jak zadbać o zęby dziecka i nastolatka

Gdy Aleks miał pół roku, pojawił się jego pierwszy ząbek. Wtedy też postanowiłam, że zrobię wszystko, by mój syn miał w przyszłości zdrowy, piękny uśmiech. Sama mam niestety dosyć słabe zęby, więc tym bardziej miałam parcie, by zadbać o uzębienie swojego dziecka.

Czym skorupka za młodu nasiąknie…

Rodzic maluszka ma stosunkowo prostą robotę do wykonania – wybór odpowiedniej szczoteczki i pasty, codzienne mycie juniorowi ząbków i zaliczenie pierwszej wizyty u dentysty, a potem regularne kontynuowanie spotkań ze stomatologiem. Na tym etapie odwiedzanie gabinetu dentystycznego jest przyjemne – miła atmosfera, wzbudzenie ciekawości dziecka, czyli bezstresowe przeżycie.
Jeśli jednak będziemy zwlekać i pominiemy adaptacyjne wizyty, możemy nabawić nasze dziecko niepotrzebnej traumy związanej z dentystą. Nietrudno się domyślić, co będzie, gdy maluch trafi pierwszy raz do stomatologa już z bólem ząbka, który będzie wymagał leczenia.

Przykład idzie z góry

Korzystajmy też z tego, że dzieci to genialni obserwatorzy i naśladowcy, dlatego warto na własnym przykładzie pokazywać im, jak ważna jest higiena jamy ustnej. Pamiętajmy, że szczotkowanie zębów przez rodziców powinno trwać nawet do ósmego roku życia, ale po tym czasie nie zostawiajmy malucha samego sobie. Naszym zadaniem jest namawianie, przypominanie i nadzorowanie.

Uczmy się na cudzych błędach

No właśnie nadzorowanie! Byłam pewna, że moja troska o zęby Aleksa procentuje nie tylko jego ładnym uśmiechem, ale i wyrobieniem nawyku regularnego ich mycia. Odpuściłam nieco rodzicielską kontrolę i jakim szokiem dla mnie było, gdy okazało się, że po przyjeździe z obozu przez dwa dni nie mył zębów.

Dopiero po tym czasie zorientował się, że zapomniał spakować i przywieźć do domu szczoteczkę. Lepiej uczyć się na cudzych błędach, dlatego dzielę się z Wami tym doświadczeniem, które mi samej uzmysłowiło, że nadal muszę młodego pilnować w tej kwestii.

A dzieci rosną…

To, co działa na młodsze dzieci – mycie zębów w formie zabawy, piosenki, bajki, wspólne rytuały – nie sprawdza się w przypadku nastolatków. I pomijając już skrajny przykład mojego gagatka, badania pokazują, że nawet jeśli młodzież myje zęby systematycznie, to zazwyczaj zdecydowanie za krótko. Potem okazuje się, że w Polsce próchnicę zębów ma aż 80% – 95% nastolatków.

Jak możemy pomóc?

Możemy zaopatrzyć młodego człowieka w porządną szczoteczkę elektryczną, która wykona kawał dobrej roboty. No bo zobaczcie, choć nastolatek ma już bardzo dobrze wyćwiczone umiejętności manualne, to jest zazwyczaj leniwy, prawda?

Wystarczy więc, że włączy urządzenie i będzie je przesuwał od zęba do zęba. Resztę pracy zrobi sama szczoteczka skutecznie i precyzyjnie usuwając zanieczyszczenia i bakterie z powierzchni zębów i oczyszczając przestrzenie międzyzębowe. Tym bardziej okaże się niezbędna w przypadku, nastolatka z aparatem ortodontycznym, gdyż szczoteczka manualna znacznie gorzej radzi sobie z czyszczeniem trudno dostępnych miejsc.

Co powiecie na szczoteczkę Oral-B Teen, która jest dedykowana nastolatkom?

Na pierwszy rzut oka – szczoteczka jest po prostu bardzo ładna. Biała, z czarnym wzorem, dopracowana w każdym calu. Trzonek szczoteczki został miejscami pokryty gumowanym również białym materiałem, dzięki czemu wygodnie się ją trzyma i nie wyślizguje się z dłoni.

Szczoteczka Oral-B Teen posiada kilka pomocnych funkcji, między innymi timer. Nie tylko sygnalizuje upływ dwóch minut – po tym właśnie czasie szczotkowania można zakończyć mycie. Ale mam też pewność, że wszystkie zęby Aleksa są wyczyszczone w równym stopniu dzięki krótkiej zmianie ruchu główki co pół minuty. Jest to sygnał, żeby przejść do następnego obszaru jamy ustnej. Plusem jest także to, że gdy w trakcie mycia Aleks chce np. coś mi powiedzieć i wyłącza na moment rączkę, to czas rzeczywistego szczotkowania zostaje zapisany w pamięci i po chwili może kontynuować dalsze mycie zębów. Jako mama jestem spokojna, bo korzystanie ze szczoteczki elektrycznej z timerem wymusza optymalną długość mycia zębów u mojego dziecka.

Okrągła głowka jest bardzo charakterystyczna – porusza się w 3D i obejmuje każdy ząb oddzielnie. Dzięki temu dociera w trudno dostępne miejsca i zakamarki. Przy dokładnym przyjrzeniu się włóknom zauważyłam, że są bardzo cienkie i  delikatne.

Na początku przygody ze szczoteczką z pomocą przychodzi czujnik siły nacisku, który uruchamia się pod postacią czerwonej diody. Gdy dziecko zbyt mocno dociska główkę szczoteczki, na rączce zapali się czerwone światełko. Dzięki temu uniknie się podrażnienia dziąseł czy ścierania szkliwa podczas mycia zębów.

No i wreszcie przechodzimy do funkcji bluetooth, która może nie jest niezbędnym wyposażeniem szczoteczki elektrycznej, ale jakże fajnym, przydatnym gadżetem. To dzięki niej jest możliwość współpracy szczoteczki ze smartfonem i aplikacją mobilną Oral-B, która jest bezpłatnie dostępna w sklepach Google Play i App Store.

Używając aplikacji, dziecko może śledzić czas szczotkowania zębów z podziałem na tzw. kwadranty jamy ustnej, odczytywać informację, by zmniejszyć nacisk, gdy napiera zbyt mocno, zobaczyć postępy w szczotkowaniu. Może przeanalizować, czy i jak mył zęby w minionym tygodniu, a nawet miesiącu, gdyż aplikacja prezentuje podsumowania i statystyki.

Dzięki aplikacji może też aktywować tryby pracy szczoteczki: codzienna pielęgnacja, tryb wybielania i tryb delikatnego czyszczenia albo zaprogramować przypominajkę o myciu, czy wymianie końcówki.

Bez wątpienia aplikacja do mycia zębów przyda się do motywowania i budowania dobrych nawyków w zakresie higieny. Aleksowi przypadły też do gustu ciekawostki, które może sobie przeczytać, jaki i sprawdzanie swoich osiągnięć i zdobywanie różnych trofeów.

Zachęcając nastolatka do dbania o swój uśmiech, wykorzystajmy fakt, że dzieci w tym wieku to gadżeciarze. Zadbajmy o odpowiedni „osprzęt” do higieny jamy ustnej, który zmotywuje i wykona dobrą robotę.

Jestem pewna, że szczoteczka Oral-B Teen pomoże wyeliminować wiele błędów, jakie może popełniać mój syn, takich jak zapominanie o myciu, nieprawidłowa technika szorowania zębów, zbyt mocne ich szczotkowanie, za krótkie mycie, czy pomijanie niektórych obszarów. Dlatego bardzo dziękuję marce Oral-B za przekazanie szczoteczki do testów.

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o
top-facebook top-instagram top-search top-menu go-to-top-arrow search-close