Dania główne 2 października 2019

Liście rzodkiewki – czy i dlaczego warto je jeść?

Jedliście kiedyś liście rzodkiewki? Ja nigdy! Odkąd sięgam pamięcią w mojej rodzinie jadło się tylko korzeń, a zielone części warzywa zawsze lądowały w koszu na śmieci. I prawdę powiedziawszy, nigdy nie widziałam, by ktoś robił inaczej. A tymczasem okazuje się, że liście mają zdrowotne właściwości i więcej wartości odżywczych od korzeni.

Liście rzodkiewki – właściwości zdrowotne 

  1. Liście rzodkiewki mają sporo witaminy C (podobno więcej niż cytryna), a także witaminy B1, B2, E i PP. Ponadto zawierają również: żelazo, wapń, magnez, potas i fosfor.
  2. Oczyszczają organizm z toksyn i wspierają pracę wątroby.
  3. Regulują ciśnienie krwi.
  4. Wykazują działanie przeciwzapalne.
  5. Wzmacniają odporność.
  6. Oczyszczają organizm z substancji rakotwórczych – dzięki zawartości glukozynolanów, które wykazują zdolność aktywacji enzymów odpowiedzialnych za usuwanie rakotwórczych związków z organizmu.
  7. Usprawniają pracę żołądka i przemianę materii.
  8. Sok pozyskany z liści rzodkiewki wykorzystuje się do leczenia żółtaczki.
  9. Napar z liści pomaga walczyć z zaparciami – aby przygotować napar należy umyć liście, posiekać, zalać wrzącą wodą i zaparzać przez około jedną godzinę. Taki napar zaleca się pić przez trzy dni, po posiłku.
  10. Suszone liście stosowane są w walce z grzybicą stóp i paznokci – w tym celu liście należy dobrze wysuszyć i zmielić na proszek. Później można nim posypywać stopy lub dla ułatwienia wsypywać proszek do skarpetek.

 

Liście rzodkiewki wykorzystać można tak jak inne jadalne liście np. do: zupy, sałatki, koktajlu, smoothie lub pesto.

 

Przykładowe PESTO z LIŚCI RZODKIEWKI 

Składniki:

– liście rzodkiewki (można również dodać liście marchewki),

czosnek,

oliwa,

orzechy włoskie lub pestki słonecznika,

– sok z cytryny,

– sól, pieprz.

Przygotowanie:

Liście rzodkiewki należy umyć.

Orzechy lub słonecznik uprażyć na suchej patelni.

Czyste i osuszone liście poddusić na patelni z dodatkiem oliwy lub oleju.

Wszystkie składniki, włącznie z przyprawami zmiksować na gładką masę.

Podawać można z ugotowanym makaronem, serwować jako pastę do kanapek lub faszerować np.  jajka, pierogi czy pieczone ziemniaki.

 

Przykładowy KOKTAJL z LIŚCI RZODKIEWKI 

Składniki:

– liście rzodkiewki,

banan,

jabłko/a,

– sok z cytryny,

– woda – ilość zależy od konsystencji jaką chcemy uzyskać,

– opcjonalnie odrobina siemienia lnianego.

Przygotowanie:

Liście umyć. Owoce obrać ze skórki, usunąć gniazda nasienne z jabłek, wycisnąć sok z cytryny. Wszystkie składniki umieścić w blenderze i zmiksować.

 

Włączając liście rzodkiewki do diety, należy jednak pamiętać, iż chcąc wyciągnąć z nich to, co najlepsze, warto wybierać je z dobrego źródła (ze sprawdzonych lub własnych upraw). Liście powinny być młode, te zwiędnięte i z widocznymi plamami nie będą raczej dobrym wyborem.

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o
top-facebook top-instagram top-search top-menu go-to-top-arrow search-close