Gra Parki i Dzika Przyroda – niezapomniana przygoda od Albi

Parki to urzekająca gra, która poprowadzi nas przez najpiękniejsze parki Stanów Zjednoczonych. Kadry uchwycone na kartach parków są jakby wprost wyjęte z prawdziwych ujęć. Jako miłośniczka geografii i nauczycielka nie ukrywam, że lubię gry, w które mogę grywać z dzieciakami i jednocześnie rozszerzać ich zainteresowania oraz wiedzę.
Choć wiele rozgrywek już za nami, karty parków nadal budzą duże zainteresowanie i pobudzają do pogłębienia wiadomości. Pewnego razu rozłożyliśmy mapę Stanów Zjednoczonych i przez ponad godzinę rozkładaliśmy karty parków zgodnie z ich lokalizacją. Ku naszemu zdziwieniu odkryliśmy, że wiele z nich znajduje się w zachodniej części Ameryki.

Fot. Archiwum własne
Czy wiedzieliście, że Narodowy Park Yellowstone jest najstarszym parkiem na świecie? Został założony w 1872 roku, by chronić różnorodność przyrody, która rozciąga się na terenie trzech stanów. Natomiast w Polsce najstarszy jest Pieniński Park Narodowy, który został założony w 1932 roku.
Gra Parki skierowana jest dla dwóch do pięciu graczy. Pudełkowy sugerowany wiek to dziesięć plus i trochę się tutaj nie zgadzam, ale o tym później. Nie martwcie się, jeśli nie znajdziecie towarzystwa do gry, gdyż w instrukcji odkryjecie szeroki opis dla rozgrywki jednoosobowej.
Co znajdziemy w pudełku?
Pudełko wraz z wypraską to prawdziwy majstersztyk. Drugi raz spotkałam się z tak przemyślanym rozłożeniem elementów. Każdy przedmiot ma swoje miejsce. Do tego dwa plastikowe pojemniki na drewniane elementy w kształcie drzewa, to genialne rozwiązanie, które dodatkowo buduje klimat gry.

Fot. Archiwum prywatne
W pudełku nie na zbędnej przestrzeni, jest wypełnione po brzegi. Znajdziecie tam:
- planszę składaną na 3 części
- 2 tacki na znaczniki
- 48 kart parków
- 10 kart sezonów
- 12 kart lat
- 36 kart ekwipunku
- 15 kart manierek
- 9 kart solo
- 10 miejsc na szlaku
- początek i koniec szlaku
- 10 turystów
- 5 ognisk
- aparat
- znacznik pierwszego turysty
- 16 znaczników lasu
- 16 znaczników gór
- 30 znaczników słońca
- 30 znaczników wody
- 12 znaczników przyrody
- 28 zdjęć
- instrukcję.
Gotowi na wędrówkę? – Przygotowanie do rozgrywki
Liczba elementów może przyprawić o zawrót głowy, ale po pierwszych rozgrywkach wszystko będzie dla Was już jasne i będziecie działać jak z automatu. Na początek rozłóżcie planszę pośrodku. Jeśli dobrze się jej przyjrzycie, zauważycie, jakie karty gdzie należy położyć, zatem:
- Karty parków dobrze przetasujcie i trzy z nich ułóżcie odkryte we wskazanym miejscu na planszy, a z pozostałych stwórzcie stos i połóżcie na planszy.
- Tak samo postąpcie z kartami ekwipunku.
- Karty sezonów przetasujcie i połóżcie we wskazanym miejscu.
- Tak samo zróbcie w przypadku kart manierek.

For. Archiwum prywatne
Po obu bokach planszy połóżcie tacki z drewnianymi elementami, dzięki temu wszyscy gracze będą mieli równy dostęp do zasobów.
Poniżej planszy rozłóżcie losowo miejsca szlaków, pamiętając o początku i zakończeniu oraz o odłożeniu na bok czterech kafli szlaków z gwiazdką. Będą one potrzebne w kolejnych turach gry.
Każdy z graczy otrzymuje po dwa pionki w wybranym kolorze, jednej karcie manierki, jednym ognisku oraz dwie karty lat, z których jedną musicie zachować. Pod koniec gry może się okazać, że spełniliście wymagania karty i za to otrzymacie dodatkowe punkty zwycięstwa. Pierwszy gracz otrzymuje znacznik pierwszego gracza, a ostatni znacznik aparatu.
Przed wyruszeniem na szlak pozostało Wam jeszcze jedno zadanie. Odsłońcie pierwszą kartę sezonu i zgodnie ze wzorcem pogodowym rozłóżcie na szlaku znaczniki. Następnie połóżcie dwa Wasze pionki na płytce startowej. Jesteście gotowi na wielką przygodę.

For. Archiwum prywatne
Parki – zasady gry
Zanim przejdę do zasad, chciałabym Wam wyjaśnić kilka akcji, które możecie wykonać podczas ruchu:
- Ognisko. Jeśli na danym kaflu szlaku jest już inny gracz, można się na nim zatrzymać, ale wymaga to odwrócenia płytki ogniska na drugą stronę, zgaszonego ogniska. Do końca tej tury, nie można już skorzystać z ogniska.
- Manierka. Kiedy zdobędziecie wodę na szlaku, możecie zasilić swoją manierkę i pobrać odpowiednie zasoby. Manierkę można napełnić tylko raz podczas danego sezonu.
- Aparat. Jeśli macie ze sobą płytkę aparatu, za zdjęcie płacicie tylko jednym znacznikiem, a na koniec sezonu robicie gratisowe zdjęcie.
- Płytki szlaku. Każda z nich oferuje różne zasoby, które w późniejszym etapie będziecie potrzebować, by zwiedzać parki.
- Karty ekwipunku są bardzo pomocne, gdyż obniżają np. koszt zwiedzenia parków.

For. Archiwum prywatne
Zatem, jak wygląda rozgrywka?
W swojej turze możecie:
- Przesunąć jeden pionek na dowolne pole na szlaku pod warunkiem, że nie ma tam innego pionka, ewentualnie możecie skorzystać z ogniska, raz na sezon.
- Pobieracie wskazane na karcie znaczniki wraz z tymi, które się na niej znajdują (kto pierwszy ten lepszy). Pamiętajcie, że możecie mieć maksymalnie dwanaście znaczników.
Gdy dotrzecie do końca szlaku, możecie wybrać jedno z trzech miejsc:
- Możecie zarezerwować kartę parku. W tym celu pobieracie wybraną kartę z odsłoniętych parków lub pobieracie ze stosu i kładziecie poziomo przed sobą. Podczas jej rezerwowania można zdobyć odznakę pierwszego gracza.
- Możecie zakupić kartę ekwipunku. Kto pierwszy ten kupuje taniej.
- Możecie zwiedzić park, czyli ze swoich zasobów oddajecie wskazane na danej karcie znaczniki i jest ona Wasza.

For. Archiwum prywatne
Gdy wszyscy gracze dotrą do końca szlaku, należy przygotować się do kolejnego sezonu, w tym celu:
- Na nowo układacie losowo płytki szlaku, dodając do nich jedną nową (z wcześniej odłożonych).
- Odkrywacie nową kartę sezonu i dokładacie odpowiednie znaczniki na szlak (od drugiej płytki).
- Opróżniacie manierki, a znaczniki wody dokładacie do ogólnych zasobów.
- Odwracacie ogniska na stronę z ogniem.
- Gracz, który ma aparat, może wykonać jedno zdjęcia za jeden znacznik.

For. Archiwum prywatne
Gra kończy się po rozegraniu czterech sezonów. Wygrywa osoba z największą liczbą punktów. W grze Parki punkty podliczacie za:
- posiadane karty parków,
- wykonane zdjęcia (każde zdjęcie warte jest jeden punkt),
- znacznik pierwszego gracza, który jest wart jeden punkt,
- bonus z kart lat, wg spełnionych wytycznych.
Rozszerzenie Dzika Przyroda
Jeśli jakimś cudem powieje nudą w trakcie rozgrywki i chcielibyście poczuć nowy dreszczyk emocji, to polecam dodatek Dzika Przyroda. Wprowadza do gry nowe karty sezonów, ekwipunku, manierek, nowe karty parków oraz nowe płytki szlaków. Ponadto w rozszerzeniu spotkamy się z pionkiem bizona, który potrafi mocno namieszać.

For. Archiwum prywatne
Dodatek zmienia odrobinę fazę przygotowania do rozgrywki. Każdy z graczy otrzymuje dwie karty manierki i dwie karty lat, z których wybiera po jednej. Również później, gdy zdecydujemy się pobrać z zasobów kartę manierki, wybieramy z dwóch kart. To daje poczucie większej kontroli nad tym, co się dzieje i zachęca do wybierania akcji z manierką.

For. Archiwum prywatne
Dzika Przyroda dodaje świeżego powiewu i sprawia, że gra Parki jest atrakcyjniejsza, choć jej podstawie naprawdę niczego nie brakuje.
Parki – wrażenia z rozgrywek, czyli o plusach i minusach
Zacznijmy może od jakości wykonania, która jest na bardzo wysokim poziomie. Od instrukcji wydanej na papierze przypominającym teksturą materiał, po najdrobniejsze i bardzo szczegółowe elementy zwierząt. Wszystko to mieści się w zgrabnym pudełku z cudną wypraską.
Graficznie gra wymiata. Tak pięknie, realnie oddanych naturalnych kadrów przyrody dawno nie widziałam. Choć grałam w nią już wiele razy, cały czas nie potrafię nie przyglądać się kartom parków w trakcie rozgrywki.

For. Archiwum prywatne
Proste zasady bardzo szybko się przyswaja i po pierwszym sezonie wszystko staje się dla Was jasne. Główkowania trochę jest, ale na takim przyjemnym poziomie. Jedna rozgrywka w Parki to za mało. To bardzo relaksująca gra idealna na rodzinne popołudnia i wieczory.
Choć gra jest przeznaczona dla dzieci w wieku od dziesięciu lat, to muszę się z tym nie zgodzić. Ograne ośmiolatki dadzą sobie radę, a to dzięki mechanice zbierania zestawów słoneczek, choinek itp. Dzieci szybką pojmą jakie znaczniki potrzebują zebrać, aby zdobyć daną kartę parku, a to pomoże im w planowaniu, jakie kafle szlaku muszą odwiedzić. Pamiętajcie, że rodzic jest też po to, aby podpowiedzieć, wskazać, ale decyzję zostawmy dziecku. To ważna chwila nauki odpowiedzialności i przyjęcia konsekwencji.
Grę Parki wraz z dodatkiem Dzika Przyroda śmiało wykorzystajcie, by poznać bliżej parki Stanów Zjednoczonych, ich faunę i florę. Porozmawiajcie z dziećmi także o naszych narodowych parkach, które są równie piękne. Może kiedyś doczekamy się gry Parki o polskich parkach – chętnie wyruszyłabym w taką przygodę, a Wy?
Parki wraz z dodatkiem Dzika Przyroda zadomowiły się i są w piątce najczęściej granych gier. Polecamy bardzo!
Jeśli spodobały się Wam Parki, zerknijcie na recenzję gry Szlaki
Tytuł: Parki
Autor: Henry Audubon
Ilustracje: Fifty-Nine Parks Print Series
Wiek graczy: od 10 lat
Liczba graczy: 1-5 osób
Czas rozgrywki: 30-40 minut
Wydawca: Albi
Wpis powstał w ramach współpracy z Wydawnictwem Albi, które nie ma wpływu na treść recenzji.