15 maja cały świat obchodzi Międzynarodowy Dzień Rodziny, do świętowania którego w Polsce już po raz trzecizachęca Fundacja Humanites – Sztuka Wychowania. W tym roku, ponad 20 lat poustanowieniu tego Święta przez ONZ oraz 25 lat po pierwszych wolnych wyborach w naszym kraju, Międzynarodowy Dzień Rodziny odbywa siępod hasłem „CO POKOLENIE TO MARZENIE”. Z inicjatywy Fundacji Humanites, przy honorowym patronacie Małżonki Prezydenta RP Pani Anny Komorowskiej, Rzecznika Praw Dziecka oraz poparciu ONZ, wiele firm i instytucjiw ramach Akcji Fundacji „Dwie Godzinydla Rodziny”zachęci swoich pracowników do międzypokoleniowych rozmów o MARZENIACHoraz podaruje im i ich bliskim 2 godziny na rozmowę i bycie razem.
Coroczna akcja Fundacji Humanites – Sztuka Wychowania „Dwie godziny dla Rodziny” jest częścią obchodów Dnia Rodziny w Polsce i promuje spędzanie czasu z bliskimi oraz pogłębianie więzi międzypokoleniowych. Celem nadrzędnym akcji jest wspieranie budowy tożsamości młodego pokolenia i relacji rodzinnych poprzez ciekawość siebie i dobrą rozmowę. Zaangażowane w akcjęfirmy i instytucje 15 maja skracają dzień pracy o symboliczne 2 godziny, tak, aby pracownicy mogli je spędzić ze swoimi najbliższymi: szczerze rozmawiając, bawiąc się – po prostu będąc razem. W tym roku udział w akcji już zapowiedziały takie firmy jak:PZU, Allianz, Citi Handlowy, ENEL-MED, Grupa EFL, GFK Polonia, JVC, K2, Pentacomp, PWC, Tchibo, Wirtualna Polska, Ernst &Youngoraz wiele szkół i instytucji społecznych i publicznych.
W tym roku zapraszamy do rozmów o marzeniach – zarówno tych spełnionych, jak i tych niespełnionych, często bardzo skrytych. Akcja ma na celu poznanie korzeni własnej rodziny i przez to swojej tożsamości.Relacje i więzi buduje się bowiem poprzez bycie ze sobą.15 maja poświęćmy więc chwilę na refleksję: czy spędzamy z naszymi bliskimi wystarczająco dużo czasu? Czy jest to czas prawdziwie wspólny? Czy szczerze i otwarcie rozmawiamy o tym, co nas boli i co lubimy? Czy znamy się nawzajem? – zwraca uwagę, Zofia Dzik, Prezes Fundacji Humanites.
Jak pokazują analizy Centrum Badań Opinii Społecznej,niezmiennie od lat życie rodzinne jest dla Polaków najważniejszą wartością: przyznaje takprawie 80 proc. respondentów. Dla ok. 85 proc. z nas posiadanie rodziny jest niezbędne do bycia szczęśliwym. Niewiele mniej, 70 proc. deklaruje, że spędza z rodziną wolny czas. Nadal jednak mało o sobie wiemy. Według badań znanej socjolog,prof. Barbary Fatygi z Uniwersytetu Warszawskiegotylko około 20 proc. dorosłych zajmujących się wychowaniem dzieci i młodzieży zna ich potrzeby i ulubione formy spędzania wolnego czasu.
Mamy deficyt dobrej rozmowy, bez której trudno o dobre, trwałe i cenne wzorce dla młodego pokolenia.A przecież cytując Stanisława Jerzego Leca „Koła rodzinnego nie tworzy się cyrklem”. Najważniejsze jest to, aby być razem i szczerze rozmawiać. Rodzinne więzi powinny być bowiem bardzo troskliwie pogłębiane i pielęgnowane. Bez naszego naprawdę dużego zaangażowania,ograniczą się tylko do logistycznej wymiany informacji. Warto pamiętać, że relacje rodzinne nieustannie nas kształtują oraz są podstawą budowy tożsamości młodego pokolenia– podkreśla Zofia Dzik. Filozofią Fundacji Humanites – Sztuka Wychowania jest więc nie tylko spędzanie czasu z rodziną, aleprzede wszystkimpogłębianie oraz rozwijanie naszych więzi z najbliższymi poprzez szczerą rozmowę.
Cieszymy się, że zaproponowana przez nas forma obchodów Dnia Rodziny spotyka się z tak dużym zainteresowaniem firm,organizacji pozarządowych i instytucji oświatowych. Dowodzi to, że pracodawcy coraz częściej dostrzegają potrzebę zapewnienia swoim pracownikom równowagi między życiem zawodowym i prywatnym– dodaje Zofia Dzik, Prezes Fundacji.
Na stronie Fundacji www.humanites.pl oraz na www.mamrodzine.pldostępne są również wypowiedzi znanych i nieco mniej znanych osób o marzeniach (m.in. Prof. Bralczyk, Prof. Blikle, Prof. Orłowski, Rafał Królikowski). Zapraszamy do zapoznania się z ich treścią. Dodatkowo, na stronie www.mamrodzine.pl został uruchomiony Barometr Więzi Rodzinnych – rodzaj psychozabawy, określający temperaturę naszych więzi rodzinnych poprzez odpowiedź na pytania w nim umieszczone dotyczące naszych codziennych zwyczajów i rytuałów rodzinnych.
Więcej informacji o działalności Fundacji Humanites – Sztuka Wychow
ania oraz o akcji Dwie godziny dla Rodziny i możliwość zgłoszenia swojej firmy do uczestnictwa w Akcji:
www.mamrodzine.plwww.mamrodzine.pl/strefa-rodzicow/wydarzenia/2-godziny-dla-rodziny
***
Wypowiedzi osób zarządzających z biznesu
Profesor Andrzej Jacek Blikle
Rodzina to wielka wartość, to też miejsce w Świecie, które daje nam oparcie. Warto abyśmy wiedzieli o sobie jak najwięcej. Bądźmy w ten dzień razem i rozmawiajmy o naszych korzeniach.
Bożena Leśniewska, Dyrektor Zarządzający ds. sprzedaży, Orange Polska S.A.
Będąc w pracy, wykonując zadania zawodowe nie przestajemy być jednocześnie żonami, mężami, partnerami, rodzicami czy po prostu dziećmi naszych rodziców. Na efektywność, koncentrację i skuteczność pracowników mocno wpływa stan emocji związanych zarówno ze środowiskiem zawodowym jak i tym prywatnym,
a w szczególności frustracja płynąca z poczucia poświęcania którejś z tych części życia na rzecz innej. Moim zdaniem jednym z zadań współczesnego menedżera jest zapewnienie warunków do funkcjonowania pracowników w zrównoważony sposób. Dzień Rodziny, w którym Orange Polska uczestniczy już drugi raz jest symbolicznym potwierdzeniem znaczenia tego tematu w kulturze organizacyjnej firmy.
JanuszŻebrowski, Prezes Zarządu K2 Internet S.A.
Bądźmy ze sobą szczerzy. Przy zwariowanym tempie i konkurencyjnych warunkach w jakich praktycznie wszyscy obecnie funkcjonujemy nie myślimy za często o naszych rodzinach. Ani o rodzinach naszych ludzi. Mniej lub bardziej świadomie wymagamy, aby praca była często ważniejsza niż obowiązki rodzinne czy
czas spędzany z bliskimi. Biorąc udział w akcji „Dwie godziny dla Rodziny” nie musimy się zastanawiać nad społeczną odpowiedzialnością biznesu ani deliberować czy i jak firmy powinny w rachunek ekonomiczny wplatać zadowolenie pracowników z ich życia rodzinnego. Po prostu zwróćmy naszym ludziom, ale także i sobie dwie godziny z wielu innych, które zainwestowali kosztem rodzin. Dajmy te dwie godziny jako symbol i czas na refleksję i nie zastanawiajmy się za długo nad zwrotem z takiej inwestycji.
Michel Kiviatkowski, Partner Zarządzający Firmy Audytorsko-Doradczej Mazars w Polsce
W dzisiejszej zabieganej rzeczywistości niezwykle ważna jest umiejętność zatrz
ymania się, refleksja nad fundamentalnymi elementami naszego życia oraz dążenie do pogodzenia realizowanych ról rodzinnych i zawodowych. Kampania społeczna „Dwie godziny dla Rodziny” pozwala nam sobie te ważne kwestie uzmysłowić. W Mazars mamy świadomość, że jakość pracy i życia rodzinnego pozostają ze sobą w ścisłej zależności. Dlatego podejmujemy działania i inicjatywy mające na celu poprawę jakości życia prywatnego naszych pracowników. Są one zarówno przejawem troski o pracowników, jak i o ich bliskich. Beneficjentem korzyści płynących z tych działań jest również sama firma, mając w swym zespole spełnionych, bardziej zmotywowanych oraz mocniej identyfikujących się z nią ludzi.
Alina Smolarek, Dyrektor Personalny Centrum Medyczne ENEL-MED
ENEL-MED jest firmą o korzeniach rodzinnych, taką w której w strategię personalną wpisuje się równowaga pomiędzy życiem zawodowym, a prywatnym. W każdym pracowniku widzimy człowieka.
Z jego pasjami, potrzebami oraz bliskimi. Wierzymy, że tylko ludzie spełnieni na każdym polu swojego życia są w stanie właściwie opiekować się naszymi klientami i pacjentami. Dlatego tworzymy takie warunki pracy, które pozwalają realizować z sukcesem ich prywatne cele. Dbamy, by rodzice pracujący w ENEL-MED mieli możliwość łączenia tej ważnej życiowej funkcji z satysfakcjonującą pracą. Tak organizujemy pracę by mogli spokojnie pójść na urlop i spędzić czas ze swoimi bliskimi, wtedy, kiedy tego potrzebują. Bardzo chętnie włączyliśmy się w akcję „Dwie godziny dla rodziny”, która jest niezwykle bliska naszemu systemowi wartości. Jestem przekonana, że rodzice (zarówno mamy, jak i tatusiowie) spędzą ten czas ze swoimi dzieciakami, kompensując im swoją wielogodzinną nieobecność.
Michał Kirpluk, Wiceprezes Pentacomp
Nieprzypadkowo uczestniczymy po raz trzeci w tej akcji. Tymi dwoma godz
inami potwierdzamy nasze przekonanie o fundamentalnym znaczeniu rodziny dla pracowników, a przez to także dla ich przedsiębiorstwi państwa. Chcemy ponadto zwrócić uwagę na rolę rodziny w codziennym kształtowaniu wartościowego młodego pokolenia – to ono określi oblicze naszych rodzin, przedsiębiorstw i naszego kraju za kilkadziesiąt lat.
Piotr Gospodarczyk, Przedsiębiorca, Szkoła Rytmu
Przebywając z dziećmi mam szansę uczyć się pewnej umiejętności. One nie zajmują się przeszłością ani przyszłością, ale zawsze korzystają z chwili obecnej. Głęboko wierzę, że cuda w naszym życiu wydarzą się tylko wówczas, kiedy potrafimy ryzykować i dawać im na to „małą szansę”. W jednej chwili zrozumiałem, że ryzykując „Dwie godziny dla Rodziny” właśnie dajemy sobie wszyscy „małą szansę” na lepszy świat. Wierzę, że nawet te n
ajwiększe kryzysy czasami w bardzo prosty i cudowny sposób mogą zostać przełamane. Czasami wystarczy porzucić kalkulację i w jednej chwili korzystać z przychodzących do nas „małych szans”.
***
Informacje dodatkowe
Międzynarodowy Dzień Rodziny przypada 15 maja. Został ustanowiony w 1993 roku przez Zgromadzenie Ogólne ONZ.
Fundacja Humanites – Sztuka Wychowania– została założona we wrześniu 2010 roku przez grupę zaangażowanych zawodowo rodziców, z potrzeby wiedzy i wymiany doświadczeń na temat budowania zdrowych relacji w rodzinie, ze szczególnym uwzględnieniem relacji z nastolatkami. Jej głównym celem jest wsparcie współczesnej, zapracowanej rodziny w kontekście budowania zdrowych, trwałych więzi w rodzinie oraz kształtowania rozwoju młodego pokolenia i jego systemu wartości, biorąc pod uwagę szereg wyzwań dzisiejszego świata takich jak zalew informacji, konsumpcjonizm, wszechobecną agresję i ciągłe życie w biegu.
Oprócz obchodów Międzynarodowego Dnia Rodziny i akcji „Dwie godziny dla Rodziny” Fundacja Humanites – Sztuka Wychowania realizuje wiele systemowych projektów na rzecz rozwijania relacji rodzinnych i wspierania rozwoju młodego pokolenia: współtworzy innowacyjny program Akademia Przywództwa Liderów Oświaty czy program rozwoju przywództwa w systemie oświaty z udziałem wiodących wykładowców ze świata biznesu, psychologii, socjologii i pedagogiki. Specjaliści Fundacji Humanites oferują również indywidualnie dobraną pomoc dla pracowników i ich rodzin w zakresie wyzwań związanych z ich życiem prywatnym dzięki pakietowi pierwszej pomocy – Assistance Rodziny. Fundacja prowadzi także społecznościowy portal dla rodziców www.mamrodzine.pl oraz promuje i rozwija według opracowanej przez siebie metodologii Spójne Przywództwo oparte o zrównoważony rozwój człowieka.
Kontakt:
Zofia Dzik – Prezes Zarządu Fundacji
Fundacja Humanites – Sztuka Wychowania
tel.: 504 14 47 84, email:zofia.dzik@humanites.pl
Monika Lewicka – Koordynator akcji Dwie Godziny dla Rodziny
Fundacja Humanites – Sztuka Wychowania
tel. 509 69 69 70, email:monika.lewicka@humanites.pl
Poniższy tekst jest informacją prasową przesłana nam przez zaprzyjaźnione serwisy. Żadna z naszych redaktorek nie jest autorką poniższego tesktu i nie odpowiadamy za zamieszczone treści. Jednakże dokładamy wszelkich starań, aby przedstawione informacje były zgodne z polityką oraz tematyką naszego serwisu.